مقاوم‌سازی به نظارت دقیق نیاز دارد

گروه مسکن- مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بدون نظارت دقیق امکان‌پذیر نیست. مهندس نادرزاده، کارشناس مهندسی زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: حلقه مفقوده در زنجیره ساخت و ساز کشور ما در مرحله اجرا است.

وی افزود: اجرای مناسب‌ نیز نیاز به نظارت دقیق و بسترسازی فرهنگی دارد.

این کارشناس مهندسی زلزله اضافه کرد: حتی در ساختمان‌های جدید نیز در جزئیات اجرایی نظیر اتصالات، جوشکاری و... با مشکل مواجه هستیم. وی با اشاره به اینکه در کشور دانش مقاوم‌سازی و مقررات و قوانین لازم در این زمینه با آخرین استانداردهای جهان هم سطح است، گفت: تنها کافی است نظارت و کنترل بر اجرا به شکل بسیار جدی و قوی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه مردم ایران بیشتر از اینکه به کیفیت و مقاومت محل زندگی خود توجه داشته باشند، به مسائل ظاهری ساختمان اهمیت می‌‌دهند. از این رو باید به لحاظ فرهنگی نیز روی این موضوع فعالیت‌هایی صورت بگیرد.

وی درباره شناساسی گسل‌های تهران گفت: در چند ده سال گذشته زمانی که تهران در حد امروز به لحاظ جغرافیایی توسعه نیافته بود، حریم گسل‌ها شناسایی شده است و اگر قرار باشد امروز در محدوده این گسل‌ها بررسی شود شاید تنها برای محدوده کوچکی این کار صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه طول گسل‌های تهران مشخص است، افزود: لرزه‌خیزی هر منطقه بستگی به طول گسل‌های آن دارد که طول گسل شمال تهران در مرز کوه‌های شمیران از باقی گسل‌ها بیشتر است. وی با تاکید بر اینکه شهر تهران از نظر مقاومت ساختمان‌ها با مشکل مواجه است، تصریح کرد: حتی با وقوع زلزله‌ای با درجه ریشتر پایین هم امکان ویران شدن ساختمان‌های تهران وجود دارد، چرا که شهر تهران در مقابل زلزله نه چندان شدید هم آسیب‌پذیر است، همانطور که شهر بم با زلزله ۵/۶ریشتری آنچنان که دیدیم ویران شد.وی باریک بودن گذرها از یک‌سو و نداشتن فضاهای سبز کافی را از دیگر مشکلات تهران دانست که در کنار کیفیت پایین ساخت‌وساز می‌تواند در زمان وقوع زلزله مشکل‌سازتر باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بحث رویارویی با زلزله یک بعد ندارد، افزود: علاوه بر مسائل فرهنگی، آموزش مشارکت اجتماعی و بحث مقاوم‌سازی باید شریان‌های حیاتی و تاسیساتی تهران همانند آب، برق، گاز و مخابرات را نیز در نظر داشت.وی اضافه کرد: در تهران بیش از ۹۰۰هزار ساختمان وجود دارد که باید برای آنها تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

نادرزاده یکی از مکانیزم‌های لازم در این زمینه را تجمیع بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: مسوولان باید با ایجاد انگیزه‌های تشویقی همانند دادن سوبسید و.... مردم را به سوی بازسازی این بافت‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان جذب کنند.

وی ضرب‌الاجل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را در حال حاضر بافت‌های فرسوده دانست. این کارشناس مهندسی زلزله در ادامه با اشاره به اینکه باید مالکان ساختمان‌ها سختگیری‌هایی لازم را برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود اعمال کنند، گفت: بالابردن کیفیت ساخت‌وساز برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها تنها ۲ تا ۳درصد هزینه اضافه در بر دارد. این در حالی است که همین مقاوم‌سازی می‌تواند در زمان فروش ساختمان نیز با داشتن شناسنامه ساختمان قیمت آن را افزایش دهد.