گروه مسکن - سمیه فراهانی: عدم برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه، عدم اراده ملی، همدلی و هماهنگی میان حوزه‌های اجرایی مهم‌ترین موانع اجرای بازسازی بافت‌های فرسوده است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه تجربه ۱۸ ماه گذشته نشان داده که روند تملک، معادل متضرر شدن مردم و نادیده گرفتن حقوق مردم بوده است و مردم عنوان می‌کردند که این تملک به سود شهرداری است چرا که در این صورت خانه خود را از دست داده و آواره می‌شوند، بنابراین مردم فکر می‌کردند که شهرداری برای تملک، آنها را مجبور کرده است.وی با اشاره به رویکرد سازمان نوسازی در مورد تملک بافت‌های فرسوده و مشکلات روش قدیمی تملک در این بافت گفت: اگر قرار است نوسازی صورت گیرد باید موضوع اساسی یعنی ذی‌نفع بودن مردم رعایت شود، به گونه‌ای که به سمتی برویم که طعم نوسازی به کام مردم شیرین شود، بنابراین شهرداری سیاستی را به کار برده که براساس آن باید گفت اگر نمی‌توانیم زندگی مردم را بهتر کنیم حداقل نباید وضعیت آنها را بدتر کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بنا داریم بهای عادلانه‌ را در ازای فروش خانه به مردم بدهیم فقط باید معاوضه واحد مسکونی صورت گیرد.

عندلیب با اشاره به واگذاری مستغلات در مقابل واحدهای تجاری و مسکونی بافت‌های فرسوده گفت: ویژگی‌های روش جدید شهرداری در مورد نوسازی بافت‌های فرسوده باعث عدم تزریق نقدینگی کاذب به بازار، ارتقای زندگی مردم و جلوگیری از آوارگی آنان می‌شود. وی افزود: هم‌اکنون ۳ ماه از اجرای آزمایشی طرح جدید می‌گذرد و طی ماه آینده عملیات اصلی آن آغاز خواهد شد که طی این مدت نیز رضایتمندی نسبی مردم حاصل شده، همچنین ضمن جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه مردم و آوارگی آنها، شهرداری نیز به زمین مورد نیاز خود، دست یافته است.

عندلیب تصریح کرد: در سال ۸۵ حدود ۲۵۰ واحد را به مردم واگذار کردیم و تا پایان امسال نیز ۵۰۰ واحد به مردم واگذار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: شعار ما در واگذاری بافت‌های فرسوده این است که نوسازان، خانه‌های بهتر، ارزانتر و بزرگتر نسبت به آنچه مردم در بافت‌های فرسوده واگذار کرده‌اند، ارائه بدهند چرا که اگر خانه‌ای که مردم تحویل می‌گیرند با متراژ کمتر و با کیفیت پایین‌تر باشد در این صورت شهرداری جواب مساله را درست نداده است.وی تصریح کرد: در صورتی که فردی دارای خانه بزرگتری بوده و تمایل به داشتن خانه کوچکتر داشته داشته باشد، مابه‌التفاوت آن را به صورت نقد دریافت خواهد کرد و همچنین بالعکس این مساله هم صادق است اگر فردی خانه بزرگتر بخواهد به همان قیمت تمام شده آن مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما در اجرای این طرح اعتبارات مالی نیست، گفت: مساله اصلی، برنامه دولت و نظام در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده است که چطور می‌خواهد با این مساله برخورد کند. عندلیب افزود: به جز اعتباری که به صورت فاینانس در حدود ۱۶۰میلیارد تومان در سال ۸۲ دریافت کردیم اعتبار دیگری نداشتیم، اما در سال ۸۵ توانستیم بیش از ۱۰۰میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های زیادی در شهر راکد و یا سرگردان است. گفت: در روش جدید تمام کارها توسط سرمایه‌گذاران و کارگزاران انجام می‌شود. بنابراین شهرداری در این زمینه طرف مقابل مردم نیست. بنابراین اگر می‌خواستیم به روش گذشته عمل کنیم، به طور حتم با مواجه شدن با مشکل اعتباری، باید کار را تعطیل می‌کردیم.عندلیب با اشاره به ضمانت اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده در آینده گفت: در قراردادهایی که منافع سازمان نوسازی، سرمایه‌گذار و از همه مهم‌تر منافع مردم و شهر تامین شود دلیلی وجود ندارد که این طرح در آینده متوقف شود.

وی اظهار داشت: طرح خانه به جای خانه فقط شامل افرادی می‌شود که ساکن بافت‌های فرسوده هستند و ملک آنها در اولویت تملک برای نوسازی است و در فاصله زمانی که خانه‌های نو برای این افراد ساخته می‌شود، حداقل ۱۰میلیون تومان به عنوان ودیعه به آنان داده می‌شود تا طی آماده‌سازی خانه‌ها، در مکان دیگر اسکان موقت داشته باشند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه هم‌اکنون در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۱۸ و ۹ وارد کار شده‌ایم، گفت: ۳۰هزار ساختمان از پروژه نوسازان تا اواخر سال ساخته می‌شود. عندلیب گفت: در زمینه خرید زمین برای واگذاری خانه نو مشکلی نداریم، زیرا دکتر قالیباف، شهردار تهران به تمامی شهرداری‌های مناطق ابلاغ کرده که باید در حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده به سازمان نوسازی کمک کنند و این کار در حال اجرا است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: بیش از ۱۴هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد که ۷۵۰۰ هکتار آن فقط ناپایدار، ۳۵۰هکتار آن ناپایدار و نفوذناپذیر، ۵۴۰۰ هکتار آن ناپایدار و ریزدانه یعنی دارای مساحت کوچک است و ۳۲۰۰ هکتار آن نیز هر سه شرایط را دارد، بنابراین اگر آمار متناقض در مورد میزان بافت‌های فرسوده شنیده می‌شود، به علت این تقسیم‌بندی‌ها است.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌ مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده فارغ از توجه به گرایش‌های سیاسی صورت گیرد، گفت: اگر بتوان با به ‌کارگیری روش جدید مدیریت صحیحی در مورد سرمایه‌ها و منابع سرگردان در سطح شهر اعمال کرد، هم شهرداری به هدف نوسازی بافت فرسوده می‌رسد و هم مردم صاحب خانه‌هایی مقاوم خواهند شد و در نهایت سرمایه‌گذاران نیز در این زمینه به سود عادلانه خود دست خواهند یافت.