نقدینگی در مسکن جا خوش کرده است

کنار گذاشتن اقتصاد مولد از ساختار اقتصادی کشور، موجب افزایش سرمایه‌های سرگردان و رشد نقدینگی شده است. سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، افزود: تشخیص بیماری اقتصادی کشور از سوی رییس‌جمهور سابق یا مطرح شدن مبتلا بودن اقتصاد کشور به «بیماری هلندی» از سوی دکتر توکلی، موضوع دور از ذهنی نیست.

نماینده مردم میانه در مجلس با بیان این که حجم نقدینگی که در سال ۸۳ بیش از ۶۳‌هزار‌میلیارد تومان بود و در پایان سال ۸۵ به بیش از ۱۳۵‌هزار‌میلیارد تومان رسید، اظهار کرد: این رشد در حالی اتفاق افتاد که در هیچ مقطعی از تاریخ ایران، نقدینگی تا این حد افزایش نیافته بود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که نقدینگی همچون بمب متحرکی است که پا به هر حوزه‌اقتصادی بگذارد بازار آن حوزه‌اقتصادی را دچار تلاطم‌های شدید و غیرقابل کنترلی می‌کند، گفت: جا خوش کردن نقدینگی در بخش مسکن عامل اصلی گرانی‌های افسار گسیخته قیمت‌ها به ویژه در تهران است، بنابراین انداختن گناه افزایش گرانی‌های افسار گسیخته مسکن به گردن این و آن، فرافکنی است. البته منکر نقش منفی سوداگران مسکن نیستم ولی همه چیز به آنان ختم نمی‌شود. این عضو فراکسیون اقلیت مجلس با جای سوال دانستن رفتار برخی مسوولان که سرمایه‌گذاری ‌میلیارد‌دلاری ایرانیان در دبی را به مسخره می‌گیرند، گفت: کل سرمایه ایرانیان خارج از کشور دست کم ۷۰۰‌میلیارد دلار است. به عنوان نمونه حداقل ۴۰۰‌هزار ایرانی با سرمایه‌ای بالغ بر ۴۰۰‌میلیارد دلار در دبی به سرمایه‌گذاری در امور اقتصادی و ساخت جزایر مصنوعی امارات متحده عربی مشغولند، بالاخره سرمایه باید در جایی بند شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که واردات چند ۱۰‌میلیارد دلاری سال ۸۵ چه تاثیرات سویی بر اقتصاد کشور دارد؟ گفت: وارداتی که اتفاق افتاده است فقط به درد حل مقطعی رشد نقدینگی فزاینده کشور می‌خورد. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که مجلس از سرمایه‌گذاران خارجی از هر کشور و شرکتی که باشد، استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: وارداتی که انجام شده است کمتر به کالاهای سرمایه‌ای اختصاص یافته است و این در حالی است که هنرمندی این باید باشد که واردات را به حداقل کاهش ولی صادرات را افزایش داد.