اکثر ساختمان‌های شخصی‌ساز ایمن نیستند

مقررات نظام مهندسی و ساختمان‌سازی فقط ۱۰سال است که در کشور اجرا می‌شود، بنابراین اطلاع دقیقی از میزان مقاومت ساختمان‌هایی که قبل از آن ساخته شده وجود ندارد. قاسم حیدرنژاد، سرپرست مرکز تحقیقات زمین و مسکن وزارت مسکن، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: چند سال پیش که شایعه زلزله در تهران مطرح شد، مردم دچار نگرانی شدیدی شدند که نشان می‌دهد اکثر آنها اعتمادی به مقاوم بودن ساختمان‌هایشان ندارند.

وی افزود: مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که قبلا ساخته شده نیاز به دانش فنی پیشرفته‌ای داشته و به راحتی امکان‌پذیر نیست و دولت تنها می‌تواند بر کیفیت ساختمان‌های جدید نظارت کند.

سال گذشته معاون امور فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به خطرپذیری بالای کشور نسبت به زلزله هشدار داده بود.

همچنین حبیب‌ا... امرایی در همایش ایمن سازی و کاهش خطرپذیری لرزه‌ای اعلام کرده بود که به طور متوسط هر پنج سال، زمین لرزه‌ای با صدمات مالی و جانبی بسیار بالا در کشور رخ می‌دهد که با ایمن و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها می‌توان تلفات و خسارت ناشی از زلزله‌های آتی را تا حد زیادی کاهش داد.

حیدرنژاد با اشاره به آمار بالای ساخت و سازهای شخصی در کشور گفت: به دلیل حضور کمرنگ مهندسان ناظر در ساخت ساختمان‌های شخصی، به لحاظ ایمنی این واحدها با مشکلات بیشتری در هنگام وقوع حوادث طبیعی مواجه هستند.

وی افزود: در این ساختمان‌ها ناظر به دلیل پایین بودن میزان درآمد خود حضور دائمی در روند ساخت و ساز ندارد و این مساله منجر به کاهش کیفیت ساختمان‌های احداثی می‌شود.

در شرایط کنونی کیفیت مصالح ساختمانی نیز اعتراض کارشناسان را برانگیخته است.

ماه گذشته نیز رییس اتحادیه آهن فروشان تهران از واردات بی‌رویه تیرآهن‌های بی‌کیفیت چینی به کشور انتقاد کرده بود.

به گفته محمد آزاد، استفاده از این تیرآهن‌ها برای ساخت و ساز، مقاومت ساختمان‌های احداثی را به شدت کاهش می‌دهد.