بیمارستان‌های تهران تا 10سال آینده مقاوم می‌شوند

گروه مسکن- سمیه فراهانی: مشاور عالی طرح‌های مقاوم‌سازی بیمارستان‌های وزارت بهداشت از مقام‌سازی بیمارستان‌هایی با عمر بالای ۲۰سال تا ۱۰سال آینده در تهران خبر داد. مهدی زهرایی با اشاره به آغاز این طرح در سال ۸۲ گفت: طرح مقاوم‌سازی بیمارستان‌هایی با عمر ۲۰سال در ۲مرحله پیش‌بینی شده است، مرحله اول که محاسبه میزان آسیب‌پذیری سازه در برابر زلزله است تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و در مرحله دوم سازه در برابر زلزله مقاوم می‌شود. در پایان این طرح ۲۵سازه بیمارستانی در برابر زلزله با قدرت ۷ریشتر مقاوم می‌شوند.

وی با اشاره به سهل‌انگاری مسوولین در زمینه مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده گفت: اجرای مرحله اول این طرح ۴سال طول کشیده است، زیرا طرح مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها برای اولین بار در کشور مطرح شد و شرکت‌های مهندسین مشاور تجربه مقاوم‌سازی سازه در زمان پذیرش بیمار و بهره‌برداری از سازه را نداشتند و مسوولین بیمارستان نیز در زمینه عملکرد و تخریب قسمتی از سازه توسط شرکت‌ها مخالفت می‌کردند. از این رو آنها مجبور می‌شدند در حین انجام آزمایش‌های فنی ساختمان محل کار را ترک کرده و به قسمت دیگری از بیمارستان بروند. همین مساله بر طولانی شدن مطالعات مهندسین در زمینه مقاومت سازه در برابر زلزله افزود.

زهرایی گفت: اجرای این طرح در مرحله محاسبه میزان آسیب‌پذیری سازه در برابر زلزله است و هنوز وارد بخش هزینه‌بر، این طرح نشده‌ایم، اما مطمئنا اصلی‌ترین مشکل در اجرای این طرح بودجه کم آن است.

وی افزود: اگر برای ساخت یک ساختمان ۲میلیارد تومان هزینه شود، ۵۰۰میلیون تومان آن صرف مقاوم‌سازی سازه در برابر زلزله می‌شود. از این رو اجرایی شدن این طرح بسیار هزینه‌بر است. البته وزارت بهداشت ۲میلیارد و ۵۰۰هزار تومان برای اجرایی شدن این طرح اختصاص داده است که با توجه به متراژ زیاد بیمارستان‌ها این هزینه بسیار کم است، زیرا اجرای مقاوم‌سازی هر بیمارستان نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد.

وی افزود: ما در شهری زندگی می‌کنیم که پتانسیل زلزله‌های قوی و با قدرت بالای ۵ ریشتر را دارد، زلزله‌شناسان معتقدند که هر ۱۵۰سال یکبار زلزله‌هایی با قدرت بالای ۵ ریشتر در تهران اتفاق می‌افتد و اکنون حدود ۱۵۰سال از آخرین زلزله قوی در تهران می‌گذرد.

اما متاسفانه واقعیت این است که بیش از ۷۰درصد سازه‌های تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند.

زهرایی با اشاره به بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی آنها افزود: بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی آنها بسیار مهم است اما نیمی از ساختمان‌هایی که در ۱۰سال اخیر ساخته شدند نیز در برابر زلزله مقاومت لازم را ندارند.

بنابراین مقاوم‌سازی سازه‌ها حجم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است که این حجم زیاد نیاز به بودجه و زمان زیادی دارد.

وی تاکید کرد: همانطور که ما باید به فکر مقاوم‌سازی سازه‌های پرخطر و ناایمن باشیم، باید وضعیت ساخت‌و‌ساز در شهرهای بزرگی چون تهران را بهبود بخشیم و سازمان‌های مسوول چون شهرداری، وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی منسجم‌تر بر این وضعیت نظارت داشته باشد.

زهرایی ادامه داد: ساختمان‌های قدیمی نیاز به مقاوم‌سازی دارند، اما در گام نخست باید ساختمان‌های مهم و عمومی چون بیمارستان‌ها و مدارس در برابر زلزله‌های قوی مقاوم شوند.

زهرایی افزود: مدیریت بحران در بافت‌های فرسوده با مشکلات فراوانی همراه است. در زمان‌های بحرانی امدادرسانی به این مناطق بسیار سخت است، از این رو حل مشکلات این بافت‌ها نیازمند اقدامی انقلابی مانند بازسازی منطقه نواب است.

وی با اشاره به نقش شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: هم‌اکنون سازمان‌های مسوول با برنامه‌های مختلفی نسبت به تشویق مردم برای نوسازی ساختمان خود اقدام می‌کنند، به عنوان مثال شهرداری در مناطق جنوب شهر به اهدای یک طبقه تراکم رایگان به سازندگان ساختمان اقدام کرده و شاید یکی از دلایل گران بودن زمین در این مناطق نسبت به خیابان‌های متقارن و محلات جدید همین مساله باشد.

وی افزود: با به وجود آمدن مدیریت واحد و بسیج همگانی می‌توان تا ۱۵ سال آینده شاهد نوسازی بافت‌های فرسوده و بهبود وضعیت سازه در برابر زلزله بود.