گروه مسکن- نوسازی ۱۴هزار هکتاری بافت فرسوده تهران از مدت‌ها پیش مطرح شد که تنها ۲درصد کار از سوی دستگاه‌های مسوول انجام شده است. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: بعد از مدت‌ها صحبت در مورد بافت‌های فرسوده، تازه یک تعریف مشخص از آن، از سوی وزارت مسکن و شهرسازی عنوان شده که بر همین مبنا، ۱۴هزار هکتار بافت فرسوده در تهران شناسایی شده است.وی با بیان اینکه هر روز به وسعت بافت‌های فرسوده تهران افزوده می‌شود، گفت: آنقدر ناهماهنگی و مشکل در بحث نوسازی وجود دارد که بعید است در این مدت مشکل بافت‌های فرسوده برطرف شود.وی افزود: در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران، سه بخش «مردم»، «مجلس و دولت» و «شهرداری تهران» دخیل هستند و تا زمانی که این بخش‌ها به هم متصل نشده و کار عملی انجام ندهند، مشکل بافت‌های فرسوده پابرجا خواهد ماند.قالیباف همچنین با اشاره به مشکلات موجود در صلاحیت فنی و تایید ایمنی آنها اعلام کرد: بسیاری از ساختمان‌های در حال ساخت به‌خصوص در بافت فرسوده، با اینکه نوسازی شده‌اند، اما در واقع فرسوده‌هستند و استانداردها در آنها رعایت نشده است.

وی در ادامه با اشاره به آغاز عملیات نوسازی در یک‌هزار و ۲۰۰هکتار از بافت‌های فرسوده تهران که شامل ۵۶محله شهر می‌شود، گفت: در بخشی از این محلات کار عمرانی تا ۴۰روز رشد داشته و در بخشی دیگر مراحل پایانی مطالعات کارشناسی در حال انجام است.

شهردار تهران در پاسخ به‌یکی از اعضای شورای اسلامی شهر که‌ خواستار استفاده از تجارب کشورهای دیگر در بحث ساخت‌وساز شده بود، گفت: ما نمی‌توانیم الگوی چینی‌ها و فرانسوی‌ها را در نوسازی بافت‌های فرسوده اجرا کنیم، چرا که خودمان توانمندی فنی، اجرایی، امکانات، منابع مالی و اعتباری مناسب را داریم.

وی اظهار داشت: شهرداری یک بازی «برد،برد» را در نوسازی این بافت‌ها آغاز کرده که برد مردم «رفع نگرانی در سکونت در محلات تهران» و برد شهرداری «نوسازی شدن شهر تهران» است.

وی گفت: قبلا برای نوسازی بافت فرسوده، معبر و بزرگراه ایجاد می‌شد و در کنار آن نوسازی صورت گرفت، اما اکنون نوسازی با هدف احیای بافت فرسوده انجام می‌شود.

همچنین خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: ورود به ماجرای بافت‌های فرسوده با توجه به حجم بالای آن جرات و از خودگذشتگی می‌خواهد و در عین حال نارضایتی‌ها را به دنبال دارد.

وی افزود: اگر این انتظار را داریم که شهرداری‌ به تنهایی مشکل بافت‌های فرسوده را حل کند، انتظار بی‌جایی است.

دولت، مجلس و سیستم بانکی باید با تمام قوا نوسازی بافت‌های فرسوده را پیگیری کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز طی پیشنهادی اعلام کرد: برای نوسازی بافت‌‏های فرسوده از جوانب مختلف زیست محیطی، مالی، فرهنگی، اجتماعی و... باید کمیته‌‏ای ویژه در شورای شهر تشکیل شود.

مهندس مهدی چمران افزود: در نوسازی بافت‌‏های فرسوده نباید مشارکت‌‏های مردمی فراموش شود.

وی با گلایه از شهرداری تهران خواستار اجرای مصوبه شناسنامه فنی ساختمان شد.

چمران، با اشاره به این‌‏که این مصوبه تاکنون در شهرداری اجرایی نشده است، گفت: در حال حاضر ساختمان‌‏هایی در تهران احداث می‌شود که ساخته نشده فرو می‌‏ریزد در صورتیکه با طرح شناسنامه فنی ساختمان می‌‏توان از این تبعات جلوگیری کرد.

رییس شورای شهر تهران، با اشاره به این که شورای عالی شهرسازی و معماری طبق تعریف و شاخص‌‏های خاص بافت‌‏های فرسوده تهران را بر روی نقشه‌‏های GIS آورده، گفت: وام‌‏هایی که برای نوسازی بافت‌‏های فرسوده در نظر گرفته می‌‏شود، الزاما باید در این نقاط به کار گرفته شود.

مدیریت فرسوده

نایب رییس شورای شهر تهران نیز گفت: بافت‌‏های تهران فرسوده نیست، بلکه مدیریت فرسوده باعث این مشکلات شده است.

مهندس حسن بیادی، گفت: برای حل کردن مشکلات بافت های فرسوده هر مدیری که وارد شده است، ابتدا شروع به مطالعه کرده است. وی دلیل این موضوع را عمر کوتاه مدیریتی عنوان کرد و افزود: مدیریت‌‏های قبلی هم به شورا آمدند و تمام این توضیحات را دادند. به اعتقاد بیادی، در این روش، مطالعاتی صورت می‌‏گیرد، ولی زمانی که می‌‏خواهیم اجرا کنیم به دلیل تغییر مدیریت کار متوقف می‌‏شود. بیادی، مشکلات قانونی را معضل در پیش پای بافت‌‏های فرسوده عنوان کرد و گفت: هرجا کار به صورت خوبی انجام شد، خلاف مقررات بود و برعکس هرگاه خواستیم طبق مقررات عمل کنیم کار متوقف شده است. وی، افزود: هنوز مدیریت اجرا، خودش را با قانون وفق نداده است. به گفته نایب رییس شورای شهر، برخی از قوانین شهری مربوط به سال ۱۳۴۵ است و هیچ‌‏گاه ارتقا نیافته است. بیادی تصریح کرد: هم اکنون مدیریت بحران در تهران حاکم است، به طوری که هرگاه زلزله بیاید به فکر نوسازی می‌‏افتیم، در مدیریت ریسک همه سود می‌‏برند، اما در حرفه مدیریت بحران همه ضرر می‌‏کنند.