ارائه زمین به تعاونی‌های مسکن اشتباه است

گروه مسکن - مجید حیدری: رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران، سیاست ارائه زمین در قالب اجاره ۹۹ساله به تعاونی‌های مسکن را روشی نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه اتکای صرف به تعاونی‌ها اشتباه بوده بنابراین برای احداث مسکن در حجم زیاد باید به جریان‌های شناخته شده‌تری مانند انبوه‌سازان توجه کرد. «مهدی موذن» به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در روش ارائه زمین به تعاونی مسکن، ممکن است، زمین به سازنده اصلی ارائه نشده یا اینکه سبب ترویج دلالی از محلی به نام تعاونی مسکن باشد.

وی با بیان اینکه، اعلام ارائه زمین به مردم از سوی دولتمردان باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد، افزود: پیش از ارائه زمین، تسطیح و آماده‌سازی زمین باید صورت پذیرفته باشد، بنابراین در صورتی که در زمان موعد، زمین‌های وعده‌داده شده قابل ارائه نباشد، نه تنها موجب سوء استفاده دلالان از محقق نشدن سیاست‌های دولت می‌شود بلکه منجر به افزایش بهای مسکن در کشور خواهد شد.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران، بازار کنونی مبادلات مسکن را فاقد کشش افزایش دوباره قیمت دانست و تصریح کرد: در صورت افزایش دوباره در عرصه مسکن، این بازار منفجر خواهد شد.

وی از دولتمردان خواست تا با اتخاذ سیاست‌های منطقی‌، اعطای زمین را به روشی صحیح انجام داده و از تبلیغات متعدد اجتناب‌ کنند تا این اقدامات مانعی در مقابل افزایش قیمت مسکن باشد.

«موذن» با بیان اینکه جبران کاهش تولید مسکن موردنیاز کشور در گروی تعامل بیشتر با انبوه‌سازان است، گفت: تک‌سازی و ساخت محدود مسکن هیچ گاه پاسخگوی تقاضای زیاد کشور نیست.

وی اظهار داشت: تعریف و برداشت‌های متفاوت از انبوه‌سازی در گذشته باعث شد تا صلابت انبوه‌سازی خدشه‌دار شود.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران بر خروج از ساخت و ساز به روش سنتی تاکید و اعلام کرد: ساخت و ساز در کشور باید از روش سنتی به صنعتی تغییر چهره دهد البته این صنعتی‌سازی باید توام با بومی سازی متناسب با اقلیم کشور باشد.

به اعتقاد وی، نجات بازار بحران‌زده مسکن، در گروی جدیت در انبوه‌سازی به روش صنعتی‌سازی است.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران، در بخش دیگری از اظهاراتش به عوامل تاثیرگذاری نظیر هجوم سرمایه‌های بی‌هدف به بازار مسکن اشاره کرد و گفت: از زمانی‌که نقدینگی بی هدف و فاقد برنامه‌ریزی به سمت بازار مسکن سرازیر شد، نبض قیمت در این بازار به شدت به ضربان افتاد.

وی افزود: بیشتر نگرانی‌ها در شرایط کنونی، خروج سرمایه‌ها از پس‌انداز در بانک‌ها و تبدیل شدن آن به نقدینگی بدون هدف است.

به گفته موذن، در صورت نداشتن برنامه پیشگیرانه برای مقابله با نقدینگی بدون هدف، بخش مسکن بهترین محل برای سرازیر شدن این سرمایه خواهد بود که به تبع آن افزایش قیمت مسکن اجتناب‌ناپذیر است.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران، رکود در بازار مبادلات مسکن را وضعیتی طبیعی از نگاه برخی مدیران تعبیر کرد و گفت: متاسفانه این رکود حاکم بر بازار مسکن، رکودی تورمی بوده که در صورت فراهم شدن زمینه‌ای هر چند اندک، بازار مسکن شاهد افزایش دوباره قیمت خواهد شد.