کارشناسان و اعضای کارگروه تامین مسکن استان هرمزگان معتقدند: در صورت آزادسازی زمین‌های در اختیار دستگاه‌های دولتی در شهر بندرعباس، مسکن موردنیاز ۱۰۰هزار نفر تامین می‌شود. به گزارش ایرنا، هرچند آمار دقیقی از زمین‌های مازاد بر نیاز در اختیار دستگاه‌های دولتی شهرستان بندرعباس تاکنون اعلام نشده، اما به گفته این کارشناسان تاکنون حدود ۵۰۰هکتار از آنها شناسایی شده است.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه تامین مسکن هرمزگان گفت: با این مقدار زمین شناسایی شده می‌توان ۲۵هزار واحد مسکونی، بدون هزینه‌های اولیه آماده‌سازی و تامین آب، برق، مخابرات، راه ‌دسترسی و دیگر خدمات مورد نیاز احداث کرد.

مهندس محمدرضا باقری‌فرد، هزینه ‌آماده‌سازی هر مترمربع ‌زمین جهت‌ ساخت مجتمع‌های مسکونی را ۲۰۰هزار ریال عنوان کرد و یادآور شد: البته زمین‌های یادشده نیاز به آماده‌سازی و انتقال خدمات یاد شده ندارند.

وی افزود: در حالی زمین‌های مذکور از سوی برخی ادارات دولتی بلوکه شده ‌که اسناد آنها به نام مسکن و شهرسازی است و فقط زمین دراختیار آنها قرار دارد.

این کارشناس مسکن ادامه‌داد: همچنین با توجه به تاکید قانون برای بازگرداندن زمین‌ها به مسکن و شهرسازی‌، تمام دستگاه‌های موضوع ماده ۱۶۰قانون برنامه چهارم مکلفند نسبت به‌ واگذاری رایگان‌ اراضی در اختیار خود جهت اجرای برنامه ‌تامین مسکن، برحسب درخواست این سازمان با فوریت اقدام کنند. مهندس باقری‌فرد اضافه کرد: این درحالی است که طبق این قانون کارکنان واجد شرایط هریک از دستگاه‌های واگذارکننده زمین در اولویت استفاده قرار دارند.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی هرمزگان گفت: تاکنون در چندین نوبت به صورت مکتوب و با تعیین حدود پلاک ثبتی، مساحت و کروکی موقعیت زمین‌های مورد‌نظر واقع در شهر بندرعباس برای گرفتن مجوزهای لازم به مرکز ارسال شده‌است. به گفته مهندس باقری‌فرد، در این زمینه اختیارات تام شورای مسکن کشور که ریاست آن بر عهده رییس‌جمهوری است به استانداران تفویض شده است. رییس کارگروه تامین مسکن استان هرمزگان در این زمینه اظهارداشت: قبل از اینکه تبصره شش از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به هیات‌وزیران ارسال شود به همت استاندار وقت کارهای اجرایی آن در این استان آغاز شد.

مهندس احمد‌صادقی گفت: در همایش معاونان عمرانی استانداری‌ها که‌با هدف حل مشکل مسکن و تولید انبوه آن برگزار شد از استان هرمزگان به دلیل جلوتر بودن در اجرای این برنامه تقدیر شد. معاون عمرانی استاندار هرمزگان گفت: بازپس‌گیری زمین‌های مازاد در اختیار دستگاه‌های دولتی بندرعباس که ‌نقش مهمی ‌در کاهش قیمت مسکن دارد، از اولویت‌های این کارگروه است.

صادقی گفت: هم‌اکنون ۲۵تا ۳۰درصد هزینه ساخت مسکن را در بندرعباس قیمت زمین تشکیل می‌دهد، طوری که تا پارسال قیمت یک‌متر مربع خانه ساخته شده در بهترین نقطه شهر بندرعباس ۴۵۰ تا ۵۵۰هزار تومان بود، درحالی که امسال هر متر مربع زمین با این قیمت خرید و فروش می‌شود. رییس کارگروه تامین مسکن هرمزگان گفت: با واگذاری بخشی از زمین‌های دولتی دو تعاونی، کارمندان فعالیت خود را در زمینه احداث مسکن آغاز کرده‌اند. صادقی با اعلام اینکه دستگاه‌های دولتی در مقابل واگذاری‌ اراضی مازاد خود مقاومتی نشان نداده‌اند ابراز داشت: اسناد زمین‌های شناسایی شده نیز جهت گرفتن مجوزهای لازم از سوی وزارت مسکن و شهرسازی در‌ اختیار هیات دولت گذاشته شده است. این مقام ‌مسوول اظهارداشت: البته ما به همین مقدار زمین اکتفا نکرده‌ایم، بلکه با گسترش فعالیت‌های کارگروه تامین مسکن این استان و همکاری سازمان مسکن و شهرسازی برای تامین ۴۰ تا۵۰هزار واحد مسکونی از این طریق عمل خواهیم کرد.

رییس کارگروه تامین مسکن هرمزگان در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد: این طرح امسال نیز با سرعت و دقت خوبی درحال انجام است، طوری که‌پیش بینی می‌شود تا اسفند ماه تعداد بیشتری از تعاونی‌های مسکن فعالیت خود را در این زمین‌ها آغاز کنند. هم‌اکنون شهر بندرعباس به دلیل طولی بودن و نداشتن معابر در عرض مشکلات ترافیکی زیادی دارد که سازمان مسکن و شهرسازی تنها راه برون‌رفت از این معضل را واگذاری زمین‌های مذکور دانسته که در نقاط مختلف شهر واقع شده‌اند. مهندس باقری‌فرد گفت: اجرای طرح تفضیلی شهر بندرعباس با واگذاری زمین‌های یادشده بدون هرگونه هزینه‌ای اجرا و در نتیجه شاهد روان شدن ترافیک و همچنین دسترسی سریع‌تر شهروندان به خیابان‌های طولی می‌شود.

وزارت مسکن و شهرسازی برای تامین مسکن استان هرمزگان ۲۶۰میلیارد تومان اعتبار برای احداث ۲۶هزار واحد مسکونی ابلاغ کرده، به‌طوری که اجرای این مصوبه بابت احداث هر واحد مسکونی ۷۵متری ۱۴۰میلیون ریال وام پرداخت می‌شود، این در حالی است که بایستی ۲۰درصد از هزینه ساخت را اعضای تعاونی‌های مسکن پرداخت کنند. مهندس باقری‌فرد گفت: ۸۰درصد از هزینه‌های ساخت مسکن از طریق تسهیلات بانکی و ۲۰درصد دیگر به وسیله سازندگان تامین می‌شود. بنابراین گزارش، مسوولان کارگروه تامین مسکن استان هرمزگان بیشترین تعداد درخواست ساخت مسکن را مربوط به شهر بندرعباس دانسته و‌ از هیات دولت خواستند در زمینه تایید درخواست وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر انتقال زمین‌های مازاد در اختیار دستگاه‌های دولتی جهت انبوه‌سازی مسکن اقدام کنند.

توسعه بندر‌شهید رجایی و باهنر و به تبع آن گسترش فعالیت‌های بندری در بندرعباس و نیز احداث و فعالیت صدها واحد صنعتی انرژی بر و معدنی، طی چند سال اخیر موجب افزایش جمعیت و کمبود مسکن شده است، به طوری که طبق آمار اخیر اداره کل تعاون هرمزگان‌، از ۲۸۳تعاونی مسکن به ثبت رسیده در هرمزگان، ۱۵۰تعاونی آن مربوط به شهرستان بندرعباس است و از ۹۸تعاونی فعال ۶۶تعاونی در این شهر قرار دارد.