کاهش نرخ سود بانکی بازار مسکن را رونق می‌بخشد

گروه مسکن- ساقی محمدی: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است، بیرون کشیده شدن پول مردم از بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، رکود به وجود آمده در بازار مسکن را کاهش داده و این بازار را پررونق می‌کند. غلامرضا مصباحی‌مقدم، در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در رابطه با تاثیرات کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بر بازار مسکن افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت وجوه مردم در بخش ساخت‌وساز هزینه شده و منجر به افزایش ساخت‌وساز در کشور می‌شود و در بدبینانه‌ترین حالت نیز حتی اگر سرمایه‌های نقدی مردم به خرید مسکن اختصاص یابد، موجب کاهش و یا رفع رکود به وجود آمده در بازار مسکن شده و فعالیت‌های اقتصادی در این بخش نیز رونق می‌گیرد.

وی تصریح کرد:‌ نباید نتایج این تصمیم دولت را در هدایت سرمایه‌های مردم به سمت خرید مسکن و نگهداری آن دانست چرا که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی ارتباطی به کاهش نرخ سود سپرده‌ها ندارد و در طرح این‌گونه مباحث، مغالطه شده است.

وی ابراز عقیده کرد: اگرچه طی سال‌جاری تصمیمی نسبت به کاهش نرخ سود سپرده‌ها از سوی دولت اتخاذ نشده، اما این نرخ نیز می‌تواند نیم‌ تا یک‌درصد در سپرده‌های بلندمدت کاهش یابد، بدون اینکه لطمه‌ای به منابع بانک‌ها بزند. تجربه قبلی هم در این زمینه نشان می‌دهد هنگامی که سود سپرده‌گذاران در آخرین بار یک‌درصد کاهش یافت، تورم همچنان کمتر از ۱۴درصد باقی ماند.

به اعتقاد مصباحی‌مقدم، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در سال گذشته عامل افزایش قیمت خرید مسکن نبوده و افزایش اجاره‌بهای مسکن و قیمت خرید آن ناشی از نقدینگی زیادی بود که به موجب آن هدایت وجوه نقدی به سمت بازار خرید و فروش مسکن اتفاق افتاد.

وی برخی وعده‌های دولت نظیر ارائه تسهیلات ۳میلیون تومانی برای پیش‌پرداخت مستاجران و نیز ارائه وام ۱۰میلیون تومانی برای خرید خانه را از دیگر علل افزایش تقاضای خرید مسکن و به تبع آن بالا رفتن بی‌رویه قیمت دانست و اظهار کرد: اگر این دو اشتباه و نیز تزریق نقدینگی از سوی دولت در سال گذشته صورت نمی‌گرفت، چنین وضع آشفته‌ای در بازار مسکن ایجاد نمی‌شد.