مدیر کل امور اجتماعی و سهام وزارت کار از شناسایی ۱۰۰هزار کارگر فاقد مسکن و متاهل مشمول طرح خانه‌دار کردن کارگران خبر داد. مسعود کاظم‌زاده، مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار و امور اجتماعی، در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ای با وزارت مسکن و شهر‌سازی برای خانه‌دار کردن کارگران گفت: براساس این تفاهمنامه کارگران متاهل و سرپرست خانوار که حقوق و مزایایشان از دو برابر حداقل دستمزد قانون کار تجاوز نمی‌کند، با همکاری وزارت مسکن صاحب خانه می‌شوند.

وی افزود: این واحد‌های مسکونی شامل کارگرانی می‌شود که فاقد مسکن بوده و از امکانات دولتی استفاده نکرده باشند، همچنین سابقه سکونت به مدت پنج سال را در آن شهر داشته باشند که این مدت در صورت انتقال از شهر‌های بزرگ به شهرهای کوچک به یک سال کاهش یافته است.

کاظم‌زاده با بیان اینکه وزارت مسکن امسال ۵۰هزار واحد مسکونی را برای کارگران پیش‌بینی کرده است، تصریح کرد: وزارت کار و امور اجتماعی نیز باید کارگران مشمول این طرح را شناسایی کند که در نظر است این شناسایی از طریق نرم‌افزارهای تهیه‌شده و با ارتباط با مدیران بنگاه‌های اقتصادی به خصوص در شهرک‌های صنعتی که انبوه کارگران در این شهرک‌ها‌ مستقر هستند، صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۰۰هزار کارگر متاهل فاقد مسکن با حقوقی کمتر از دو برابر حداقل دستمزد مصوب، شناسایی شده‌اند، از طرف دیگر با همکاری با سازمان تامین اجتماعی به دنبال شناسایی سایر کارگران هستیم.

مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار و امور اجتماعی کلیه کارگران تحت پوشش قانون کار را مشمول این طرح خواند و گفت: حتی کارگرانی که با وجود تاکید قانونی برای بیمه شدن از سوی کارفرما، بیمه نشده‌اند نیز مشمول این طرح می‌شوند.

وی با بیان اینکه واحد‌های مسکونی کارگری در قالب تعاونی‌های مسکن ساخته می‌شود، افزود: زمین‌ها طی اجاره ۹۹ ساله به تعاونی‌ها واگذار می‌شود، اما ۵۰درصد هزینه آماده‌سازی زمین و حداقل ۳۰درصد هزینه ساخت مسکن از کارگران دریافت می‌شود، لذا کارگران برای خانه‌دار شدن باید عضو تعاونی مسکن باشند.

کاظم‌زاده بیان کرد: البته خود تعاونی‌ها اقدام به ساخت و ساز نمی‌کنند، بلکه انبوه‌سازان دارای مجوز، واحد‌های مسکونی کارگری را می‌سازند.

وی درباره واحد‌های مسکونی روستاییان و شهر‌های زیر ۱۲هزار نفر اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات بنیاد مسکن مبلغ وام در این شهر‌ها به ازای هر واحد ۵/۶میلیون تومان با یارانه ۹درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله است و کار ساخت این واحد‌ها از سوی بنیاد مسکن صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار با اشاره به اقدامات این وزارتخانه درباره اصلاحات آیین‌نامه ‌ماده ۱۴۹ قانون کار گفت: بر اساس این پیش‌نویس وزارت بازرگانی موظف می‌شود که مصالح ساختمانی را با قیمت ثبت شده در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد و بانک مرکزی نیز میزان بازپرداخت وام را با ضریب دستمزد کارگران تطابق داده و بازپرداخت وام به صورت ۲۵ ساله صورت می‌گیرد که در صورت تصویب این آیین‌نامه در هیات وزیران کاهش بسزایی در قیمت تمام شده واحدهای مسکونی کارگران رخ خواهد داد.