رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: طی سال گذشته ۵۸ بنای تاریخی استان، حریم گذاری شدند و در سال جاری بناهای فوق تعیین حریم می‌شوند. حسین عباس‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: از این تعداد بنا ۱۰ مورد در شهرستان درمیان، ۱۰ بنا در بخش خوسف، ۱۰ بنا در سرایان، ۷ بنا در شهر قاین و ۲۱ بنا در شهر بیرجند هستند.

وی ادامه داد: بررسی سازه‌ای بنا و بافت پیرامون، بررسی منظری بنا در ارتباط با محیط اطراف آن، بررسی عوامل تهدید کالبدی و سازه‌ای و منظری از جمله اقدامات برای تعیین حریم بناهای تاریخی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: امروزه تغییر شیوه زندگی، کاربرد مصالح و پیدایش روش‌های گوناگون طراحی و اجرا ضمن خدشه‌دار کردن وحدت جغرافیایی فرهنگ معماری، نوعی انقطاع در تسلسل تاریخی بافت‌های شهری و روستایی پدید آورده است.

عباس زاده تصریح کرد: به هر تقدیر چه این اتصال رخ داده باشد و چه بنا در همان وضعیت به حیات خود ادامه دهد، پیش‌بینی حریم و ضوابط ویژه حفاظتی ضروری است تا بتواند این بناها را از ضایعات و صدمات احتمالی مصون دارد.

وی بناهایی را که در بافت‌های شهری است و در مواجهه با توسعه و گسترش روزافزون شهرها هستند، در اولویت تعیین حریم برشمرد و گفت: بناها و محوطه‌هایی که در مجاورت اراضی کشاورزی و معادن هستند نیز برای تعیین حریم در اولویت قرار دارند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: امسال در مجموع مبلغی حدود ۱۳۰میلیون ریال از محل اعتبارات این سازمان بابت گزارش‌های تعیین حریم هزینه شده است.

عباس زاده خاطرنشان کرد: پس از تصویب گزارش‌های تعیین حریم در شورای فنی استان و سازمان متبوع، حریم بنا و ضوابط مربوطه به کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان جهت رعایت ضوابط ابلاغ می‌شود.