دولت از صاحبان مسکن‌های خالی مالیات مضاعف اخذ کند

گروه مسکن- مجید حیدری: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که طرح تملک زمین‌های بلااستفاده شهری و مالیات بر خانه‌های خالی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی به سرعت در دست رسیدگی است. پیشتر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از رد کلیات طرح واگذاری زمین و مالیات بر مسکن‌های خالی خبر داد و اعلام کرده بود که دلایل مخالفت با این طرح برخاسته از خدشه‌دار شدن مالکیت بخش‌خصوصی است. سید بهلول حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: یکی از دلایل ارائه طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی، جلوگیری از ایجاد بحران در بازار مسکن و ساماندهی این بازار است.

چندی پیش تعدادی از وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی خبر از بررسی طرحی دادند که به موجب آن زمین‌های خالی واقع در محدوده شهرها که بیش از ۳ سال بلا تکلیف رها شده باشند، شناسایی شده و به صاحبان آنها ۶ ماه فرصت داده می‌شود که به احیای زمین‌های خود مبادرت ورزند.

از دیگر مفادی که در این طرح دنبال می‌شود آنکه براساس طرح واگذاری زمین و وضع مالیات بر مسکن خالی، میزان مالیات بر واحدهای مسکونی قابل سکونت که به مدت یکسال خالی از سکنه مانده باشد، ۲ برابر درصد مالیات اجاره مسکن، مالیات تعیین می‌شود.با وجود آنکه طی سالیان اخیر، اخذ مالیات از مسکن‌های خالی بارها به صدر محافل خبری کشیده شده، اما توقف پیگیری این امر در مراحل نهایی این ذهنیت را متبادر ساخته که گویا اراده‌ای وجود دارد که می‌کوشد موضوع اخذ مالیات از مسکن‌های خالی را به محاق فراموشی سپارد.آمارهای غیر رسمی مبین وجود حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار مسکن خالی در پایتخت است. هر چند که محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی خالی بودن ۵درصد از کل بناهای ساختمانی در شهر تهران را امری معقول و مفید به‌حال بازار مسکن و متقاضیان مبادله این کالا می‌داند.

وزیر مسکن بر این باور است که وجود ۵درصد مسکن خالی، از کل تعداد مسکن‌های موجود در شهر تهران باعث ثبات در قیمت خرید و فروش و اجاره بها می‌شود، در حالی که هر چه تعداد مسکن خالی کمتر از درصد موردنظر باشد، نه تنها قیمت مبادلات آن دچار تغییرات بیشتری شده، بلکه تنوع انتخاب متقاضی مسکن نیز کاهش می‌یابد.

واکنش مرکز پژوهش‌‌های مجلس به اخذ مالیات از مسکن خالی

طرح قانونی واگذاری زمین و وضع مالیات بر مسکن خالی در قالب یک مقدمه و ۳ماده با امضای ۳۹تن از نمایندگان تقدیم مجلس شورای اسلامی شده‌است اما در نخستین گام، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به آن واکنشی شدید نشان داده و معتقد است این طرح به لحاظ اینکه تصرف در اموال دیگران از نظر شرعی حرام و از نظر قانونی ممنوع و شناسایی واحدهای مسکونی مشکل است، بنابراین اجرای آن نه تنها درآمد مالیاتی چندانی برای دولت ندارد، بلکه عرضه مسکن را نیز افزایش نخواهد داد.

در مقابل، سید بهلول حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته که با توجه به اینکه خالی بودن مسکن جنبه احتکار به خود گرفته، بنابراین، حکومت می‌تواند با تعیین احکامی دیگر، مبادرت به اخذ مالیات کند.

آن طور که به نظر می‌آید تبدیل مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای، به افزایش قیمت آن دامن زده و تعدادی از دلالان در سالیان اخیر با خرید مسکن و خالی نگهداشتن آن به افزایش قیمت مسکن مبادرت ورزیده‌اند.

هر چند که پیش از این برخی نهادها از جمله شهرداری تهران و وزارت مسکن اخذ مالیات از مسکن‌های خالی از سکنه را مورد تاکید قرار داده‌اند، اما این پافشارهای‌ها به رهیافت جدی تبدیل نشده است.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفته که دولت باید از افرادی که قصد آن دارند که با خرید مسکن و خالی نگهداشتن آن به بورس بازی وافزایش قیمت مسکن دامن بزند باید مالیات مضاعف اخذ کند تا از این پس، متقاضیان مسکن با سهولت بیشتری به کالای موردنیاز خویش دست یابند.