یک کارشناس رشته مهندسی زلزله گفت: باید این باور غلط برای سازندگان بناها که رعایت کردن اصول مقاومت در برابر زلزله منجر به گران شدن قیمت تمام شده بنا و سخت شدن مراحل ساخت می‌شود، از بین برود. فرهاد بهنام فر در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقاوم سازی و مدیریت بلایای طبیعی به «ایرنا» گفت: بزرگترین مانع، فرهنگ موجود در مسیر طراحی بناهای مقاوم در برابر زلزله است.

وی آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی برای مقاوم‌سازی در بخش ساختمان را نیاز امروز کشور دانست و افزود: هنوز مبحث مقاوم‌سازی به فرهنگ عامه مردم وارد نشده است، هر چند که قوانین موجود کافی و قادر به پاسخگویی است، ولی به طور کامل اعمال نمی‌شود. وی مقاوم‌سازی را از اجزای مدیریت بحران دانست و گفت: این بخش زیرمجموعه‌ای از مدیریت بحران است و به نوعی ساماندهی اثرات ناشی از بلایای طبیعی و به حداقل رساندن خطرات آن است، زیرا حوادث را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، ولی با اعمال مدیریت بحران می‌توان در کاهش خطرات آن موثر بود.

وی تهیه و تدوین نقشه‌های پهنه‌بندی زلزله از نقاط مختلف کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: با تحلیل جامعی از اطلاعات مربوط به زلزله‌های به وقوع پیوسته، می‌توان وضعیت مقاومت بناهای نقاط مختلف کشور را از لحاظ در معرض زلزله بودن درجه‌بندی کرد.

عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: اولویت‌بندی مناطقی که بیشترین نیاز را برای صرف امکانات و سرمایه‌های کشور دارند‌، منطقی‌ترین روش پیشگیری از وقوع زلزله است.

وی اظهار داشت: در این زمینه باید وضعیت شبکه‌های شریان حیاتی کشور همچون جاده‌ها، راه‌آهن و پل‌ها که برقرارکننده ارتباط مراکز مختلف کشور است، مورد دقت قرار گیرد. در پنج سال گذشته، بیشتر بناهای دولتی در زمینه معیارهای مقاوم‌سازی مورد توجه قرار گرفته، ولی اعمال این قوانین در بخش‌خصوصی به ندرت اتفاق افتاده‌، زیرا ردیف بودجه‌ای برای این بخش در نظر گرفته نشده است.