افزایش مشاجرات میان مالکان و مستاجران

گروه مسکن- میترا یافتیان- پس از تحرک شدیدی که در اواخر نیمه دوم سال ۸۵ در بازار خرید و فروش مسکن صورت گرفت و در سال ۸۶ نیز همچنان ادامه دارد، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند چنین روندی علاوه‌بر افزایش احتمالی بهای خرید مسکن، تاثیر بسیار سوئی بر بالا رفتن اجاره بهای مسکن نیز خواهد داشت. عکس: منصور نمایشی

در این زمینه، لطف‌ا... مکرمی، کارشناس مسکن و ساختمان و دبیر بخش مسکن و امور ساخت‌وساز هیات‌رییسه تشکل‌های مهندسی ساخت و امور مرتبط در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد ابراز عقیده می‌کند: در نیمه اول سال جاری وضعیت اجاره‌بها به شکل نامطلوبی افزایش می‌یابد به گونه‌ای که طی این مدت شاهد ۳۰ تا ۵۰درصد افزایش اجاره‌بها خواهیم بود.

وی تصریح می‌کند: وضعیت فعلی یک بحران جدی است و معلوم نیست که چگونه ختم به خیر خواهد شد چون یک مستاجر با تقسیم سبد هزینه‌های خود نمی‌تواند به یکباره ۳۰ تا ۵۰درصد به میزان هزینه اختصاص داده شده برای اجاره بهای خود بیفزاید.

این کارشناس مسکن با اشاره به افزایش سطح توقعات مالکین، معتقد است: با توجه به روند افزایش ارزش املاک مسکونی، مالکان نیز توقع کسب اجاره بهای بیشتری از ملک خود دارند و عمدتا حاضر به اجاره ملک با رقمی کمتر از آنچه در بازار مسکن تعیین می‌شود، نیستند چرا که این گونه تصور می‌کنند که در پایان سال با مشکل عدم‌تخلیه واحد مسکونی یا عدم‌پذیرش افزایش اجاره‌بها از سوی مستاجر مواجه خواهند شد.

مکرمی با ابراز نگرانی از وضعیت به‌وجود آمده در بخش مسکن، می‌گوید: در شرایط کنونی کاری از دست دولت هم بر نمی‌آید زیرا راهکار عملی مطرح شده از سوی دولت مبنی‌بر ساخت واحدهای «اجاره به شرط تملیک» بدون احتساب قیمت زمین نیز با قرار گرفتن در بوروکراسی‌های اداری و طولانی شدن زمان اجرای آنها، امیدوارکننده نخواهد بود.

وی همچنین به خالی ماندن برخی واحدهای مسکونی در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولا مالکانی که به امید اجاره ملک خود در مقطع مناسب هستند از وضعیت به‌وجود آمده راضی بوده و بدون در نظر گرفتن شرایط مالی مستاجران، مایلند ملک خود را به بالاترین قیمت اجاره دهند.

وی مهم‌ترین و کارآمدترین راهکار برای کاهش اختلاف میان مالکان و موجران را درک متقابل طرفین می‌داند و ابراز عقیده می‌کند:‌ در شرایطی که امسال بین ۳۰ تا ۵۰درصد بر اجاره‌بهای منازل مسکونی افزوده خواهد شد، ایجاد تفاهم بین مالکان و مستاجران برای درنظر گرفتن رقمی که مورد توافق دو طرف برای افزایش اجاره‌بها باشد، بخشی از دغدغه دوطرف را کاهش می‌دهد. در غیر این صورت پیش‌بینی می‌شود مشاجره‌ها و درگیری میان مالکان و مستاجران افزایش یافته و این پدیده به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل شود.

ضمن اینکه بسیاری از مستاجران نیز از تخلیه منازل اجاره‌ای خود ممانعت کرده و به تبع آن، نگرانی‌ مالکان نیز در برخورد با آنها افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، از هم‌اکنون رسانه‌ها باید به فکر فرهنگ‌سازی و توجیه مردم برای برقراری روابط صمیمانه‌تر در اجاره دادن ملک و یا به اجاره گرفتن واحد‌های مسکونی باشند تا وضعیتی بحرانی که اغلب فعالان مسکن برای فصل تابستان پیش‌بینی کرده‌اند در حجم کوچک‌تری به وقوع بپیوندد.

مشاور موسسه سازه‌پردازی ایران می‌افزاید:‌ با در نظر گرفتن فعالیت‌های انبوه‌سازان و نیز تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک‌ها، بهبود شرایط فعلی شاید تا سه سال آینده به طول انجامد، بنابراین نباید منتظر بهتر شدن شرایط اجاره و خرید مسکن ماند.

وی در ادامه به افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت خرید مسکن در تهران اشاره و می‌افزاید:‌ با خروج بخش عظیمی از نیروی کار افغان از کشور و نیز بازار سیاهی که در بخش خرید و فروش مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و آهن به وجود آمده در نیمه دوم امسال با بحران خرید مسکن نیز مواجه هستیم.

این کارشناس مسکن و ساختمان با بیان اینکه اجرای دقیق ضوابط پرداخت تسهیلات بدون سپرده‌گذاری به انبوه‌سازان در شرایط فعلی می‌تواند کارساز باشد، اظهار می‌کند: اگر چه این طرح تصویب شده اما اکثر بانک‌ها از وجود این مصوبه بی‌خبر بوده و اجرای آن را جدی نمی‌گیرند.

وی در پایان توصیه می‌کند:‌ رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه و تشویق و ترغیب مردم برای درک شرایط به وجود آمده در بازار خرید و فروش و اجاره مسکن، تحت شرایط صمیمانه‌تری به توافق مطلوب با یکدیگر دست یابند و وضعیت فعلی را از آنچه هست وخیم‌تر نکنند.