فضای رقابتی وبلاگ‌ها اصلی‌ترین دلیل افزایش سطح علمی آنها است

گروه مسکن- امیرهادی انواری: در یک دهه اخیر به ویژه در سه سال گذشته تاکنون وبلاگ و وبلاگ‌نگاری در بین فارسی زبانان در پی کسب جایگاه خود هر روز قدم به عرصه جدیدی گذاشته است تا آنجا که در حوزه‌های مختلف فنی، فرهنگی و هنری وبلاگ‌نگاری به صورت تخصصی ایجاد شده است. ایجاد سایت‌های سرویس‌دهنده وبلاگ‌ نیز به تداوم این حرکت کمک کرده است. در این میان به نظر می‌رسد معماری به عنوان یک «هنر- صنعت» گامی بلندتر در جهت ایجاد پایگاهی تخصصی در بین وبلاگ‌ها برای خود برداشته است. از مزایای وبلاگ نگاری تخصصی در حوزه‌های مختلف می‌توان به تبادل اطلاعات و افزایش منابع علمی اشاره کرد. از آنجا که در کشور ما اکثر کاربران اینترنت به خصوص وبلاگرها را دانشجویان تشکیل می‌دهند، تبادل اطلاعات را می‌توان اصلی‌ترین دستاورد این فناوری در داخل کشور به شمار آورد. استفاده از مطالب و مقالات دانشجویان فارسی زبان در خارج از کشور و به تبع آن هماهنگی و به روز کردن اطلاعات دانشجویان امروزه به عنوان مهمترین دستاورد این حرکت به شمار می‌رود.

آمار دقیقی در مورد تعداد وبلاگ‌های فارسی زبان در اینترنت وجود ندارد، اما سایت پرشین بلاگ که یکی از سه سایت بزرگ سرویس دهنده وبلاگ است، در حال حاضر ۱۱۶هزار و ۵۰۰ وبلاگ را سرویس‌دهی می‌کند. بر این اساس به طور تقریبی می‌توان گفت، براساس آماری که سایت‌های سرویس دهنده ایرانی ارائه کرده‌اند حداقل حدود ۲۰۷هزار وبلاگ فارسی‌زبان وجود دارد.

در بعضی از کشورها، تسهیلات ویژه‌ای برای رشد این حرکت در بین علاقه‌مندان و به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته می‌شود. در ایران نیز با وجود کمبودها و سایر موانع از قبیل کندی خطوط اینترنت، نبود امکانات مناسب فنی و نرم‌افزاری، همچنین نبود مرجعی برای ساماندهی و حمایت از وبلاگرها، هر از چندی شاهد برگزاری مسابقات و تشکیل انجمن‌های مستقل و غالبا خودجوش در بین وبلاگ‌های معماری برگزار و نتایج آن اعلام شد، به منظور اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه گفت‌وگویی با ایمان بسطامی، کارشناس معماری و دبیر برگزاری اولین مسابقه وبلاگ‌های معماری انجام داده‌ایم که متن آن در ادامه می‌آید.

چند وبلاگ معماری به صورت تخصصی برروی اینترنت وجود دارد؟

حجم بالایی از وبلاگ‌های فارسی زبان تخصصی به وبلاگ‌های معماری اختصاص دارند، اما به صورت واقعا تخصصی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ وبلاگ معماری در حال حاضر فعالیت می‌کنند. از این میان حداقل ۷۰ وبلاگ کاملا تخصصی در اولین مسابقه وبلاگ‌های معماری شرکت کردند. متاسفانه به دلیل نبود سیستمی منسجم نمی‌توان آماری دقیق ارائه داد، اما تعداد ۲۰۰ وبلاگ تخصصی حداقلی است که می‌توان برای این حوزه تعریف کرد.

در‌حال‌حاضر پایگاه‌هایی در سطح اینترنت به زبان فارسی وجود دارند که به ارائه مقالات تخصصی می‌پردازند.

اما به نظر می‌رسد از بعضی از وبلاگ‌ها استقبال برابر و در بعضی مواقع بیشتر از این سایت‌ها می‌شود دلیل این امر چیست؟

وبلاگ نسبت به سایت از مزایایی برخوردار است. اولین مزیت وبلاگ سهولت دسترسی و ایجاد آن است. این در نقطه مقابل وب سایت قرار دارد.

مزیت دیگر آن هزینه کم ایجاد وبلاگ است. اکثر سایت‌های میزبان وبلاگ به صورت رایگان سرویس‌های خود را ارائه می‌کنند که این امر نیز وجه تمایز وب‌سایت‌ها با وبلاگ‌ها محسوب می‌شود.

این دو عامل که وجه تمایز وب سایت و وبلاگ به شمار می‌روند به عاملی برای استقبال کاربران از وبلاگ‌نگاری تبدیل شده است.همین امر به نوبه خود کثرت وبلاگ‌ را موجب می‌شود که امکان ایجاد رقابت بین وبلاگرها را فراهم کرده است.در این شرایط رقابتی افراد بدون مشکلات رایج در وب‌سایت‌ها می‌توانند به ارائه مقالات، ترجمه و ... بپردازند و همین امر یکی از عوامل ارتقای سطح کیفی وبلاگ‌ها نسبت به وب سایت‌ها شده است.

سطح مطالبی که در این وبلاگ‌ها درج می‌شود از نظر علمی در چه حدی است؟

در وبلاگ‌‌های تخصصی - معماری سطح علمی مطالب به سبب طیف وسیع نگارندگان آن و به تبع آن سطوح مختلف علمی متغیر است.

بعضی از وبلاگرها تا مقطع کاردانی تحصیلات خود را ادامه دادند که در این وبلاگ‌ها می‌توانید مبانی نظری معماری را بیابید. ویژگی‌ اصلی این وبلاگ‌ها سادگی مطالب آن است که غالبا برای عموم قابل فهم هستند.طیف دیگری از وبلاگرها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیلات خود را ادامه دادند که طبیعی است مطالب این وبلاگ‌ها به مراتب تخصصی‌تر و علمی‌تر است.به طور کلی می‌توان گفت تمامی مطالب این وبلاگ‌ها دارای ارزش علمی هستند، اما سطح آنها با هم متفاوت است.همین طبقه‌بندی شدن وبلاگ‌ها نیز به نوبه خود موجب جذب مخاطب از طیف‌های مختلف و با سطح دانش متفاوت شده است که دستاورد مهمی به شمار می‌رود.هر کاربری که در یکی از موتورهای جست‌وجوگر مانند گوگل موضوعی مرتبط با معماری را جست‌وجو کند به چندین عنوان وبلاگ برخورد خواهد کرد که می‌تواند بسته به سطحی که انتظار دارد از آن مطالب استفاده کند.

این وبلاگ‌ها در زمینه تبادل اطلاعات معماری چه نقشی ایفا کرده‌اند؟

اصلی‌ترین نقش این وبلاگ‌ها شاید همین باشد.اکثر بلاگرهای معماری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل‌اند و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وبلاگ و وبلاگ نویسی امکانی ایجاد کرده است که افراد از هر نقطه جهان بتوانند اطلاعاتی را ارائه و یا دریافت کنند.

بسیاری از وبلاگرهای این حوزه که بعضا در مسابقه‌ ما هم شرکت کرده‌اند دانشجویان فارسی زبانی هستند که در نقاط دیگر دنیا مشغول به تحصیل هستند و با ترجمه و یا ارائه مقالات جالب با دانشجویان داخل کشور به صورت دایم در تماس و تعامل هستند که این امر موجب ارتقای سطح دانش دانشجویان داخلی می‌شود.

در بین وبلاگرهای معماری بعضی از افراد از دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین نقاط کشور و بعضی دیگر از معتبرترین دانشگاه‌های معماری هستند که نوشتن وبلاگ سطح علمی آنها را به هم نزدیک کرده است.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان معماری نیز که هم اکنون جذب بازار کار شده‌اند همچنان با نوشتن وبلاگ با دیگر فعالان این حوزه در تماس و تعاملی هستند و اطلاعات خود را به روز می‌کنند.

با توجه به تجربه سه ساله شما که به طور دایم با وبلاگ‌های معماری در تماس بوده‌اید کدام مناطق و یا دانشگاه‌های ایران علاقه بیشتری به نوشتن این دست از وبلاگ‌ها نشان می‌دهند؟

در‌حال‌حاضر از هر نقطه ایران حداقل یک وبلاگ معماری در شبکه وجود دارد، اما به طور خاص بلاگرهای شهرهای تبریز، شیراز و تهران به طور نسبی فعالیت بیشتری در این زمینه دارند که البته این آمار به صورت تقریبی است.

تا به حال فعالیت‌هایی مانند تاسیس NGO و یا دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه برای رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های این حوزه و خارج کردن آن از فضای مجازی انجام داده‌اید؟ در این مدت چه فعالیت‌هایی برای انسجام بیشتر این انجمن انجام شده است؟

تلاش‌هایی برای دریافت مجوز و برگزاری میتینگ‌ها و جلسات انجام شده است و در‌حال‌حاضر نیز در حال پیگیری هستیم.اهم فعالیت‌های انجام شده عبارتند از: ایجاد انجمن تخصصی آیگاه، ایجاد لینک باکس تخصصی معماری، برگزاری مسابقات و نظرسنجی‌های متعدد در حوزه معماری و جذب اسپانسرهای مالی و معنوی.

در مورد مسابقه‌ای که اخیرا برگزار شد توضیحاتی ذکر کنید.

در ابتدا قرار بود که مسابقه در یک مرحله انجام شود اما با توجه به پیشنهادهای رسیده و درخواست عمومی موجود مبنی بر ارزیابی و گزینش محتوایی وبلاگ‌ها توسط هیاتی از داوران مقرر شد این مسابقه در دو بخش جداگانه برگزار شود و گزینش وبلاگ‌های برتر در دو بخش صورت پذیرد، بخش اول براساس نظرسنجی و بخش دوم براساس نظر تخصصی هیات داوران از تاریخ اول لغایت ۳۰فروردین ماه ۱۳۸۶ مسابقه برگزار شد و با اخذ مجموعا ۱۶۳۲ رای به پایان رسید.

پس از بررسی‌های انجام شده و حذف آرای مشکوک توسط کمیته برگزاری و تایید هیات ناظران وبلاگ‌های اول تا سوم معرفی شدند.

کمیته برگزاری و هیات داوران چه کسانی بودند و چه جوایزی به نفرات برگزیده اهدا شد؟

مشاور عالی ما آقای دکتر حسن اصلانلو بودند. هیات ناظران متشکل از بهرنگ مجیدی، کوروش رفیعی و کمال یوسف‌پور بودند و کمیته برگزاری از محمد حامد موسوی، هدیه درمان و خود من به عنوان دبیر تشکیل شده بود.

سعی کردیم که جوایز مسابقه بیشتر معنوی و مرتبط با زمینه فعالیت شرکت‌کنندگان باشد.