سرپرست سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: از مجموع ۱۰۱۸ شهر کشور تاکنون ۶۳۵ شهر دارای نقشه یک دوهزارم شهری شده‌اند. به گزارش «ایسنا»، دکتر جمور در همایش جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری اظهار امیدواری کرد: با مساعدت‌های دستگاه‌های دولتی برای ۴۰۰ شهر دیگر نیز این نقشه‌ها تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد و تاسیس شبکه‌های دائم GPS، کنترل حرکات پوسته زمین و مطالعات زلزله‌شناسی به طور کامل انجام می‌شود و در حال حاضر ۱۱۰ ایستگاه از این شبکه‌ها فعال و آماده بهره‌برداری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات نقشه‌برداری زمینی، بر تهیه نقشه‌ها در مقیاس یک‌هزارم، یعنی چهار برابر دقت نقشه‌های قبلی، تاکید داریم.

جمور افزود: دسترسی به تصمیم‌های اطلاعات مکانی به منظور دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری، جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها و نیز استفاده از نقشه‌ها در طرح‌های تفصیلی و جامع به خصوص در مورد شبکه‌های آب، گاز، فاضلاب و مخابرات شهری از جمله مهم‌ترین دستاوردهای نقشه‌ها و اطلاعات مکانی در مدیریت شهری است.

۹۷درصد شهرها عکس‌هوایی ندارند

معاون عمرانی وزیر کشور نیز با اشاره به این که پس از تهیه نقشه‌ها و اطلاعات از سوی سازمان شهرداری‌ها، سایر دستگاه‌های دولتی نیز از آنها بهره می‌برند، پیشنهاد کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سهم دستگاه‌های استفاده‌کننده از این اطلاعات را از بودجه آنها کسر یا هزینه این نقشه‌ها و اطلاعات را مشارکتی برآورد کند.

مهندس مهدی هاشمی، در همایش جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به این که تنها ۳‌درصد شهرهای کشور عکس هوایی و ۶۲‌درصد، نقشه‌های بهنگام دارند، اظهار داشت: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق در مورد نقشه‌های شهری می‌تواند از حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌های نابجا، غیرکارشناسی و موازی‌کاری‌ها جلوگیری کند.

وی بسیاری از آمارهای موجود را در انحصار و دسترس مسوولان و اشخاص خاص دانست و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد مسوولان و عامه مردم به دلیل عدم دسترسی به این اطلاعات مکانی و نقشه‌ها، دچار خطا و اشتباه می‌شوند.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه با اظهار تاسف نسبت به این که در بسیاری موارد از اطلاعات در دسترس مسوولان و اشخاص خاص سوء‌استفاده می‌شود، اذعان داشت: بسیاری از نقشه‌های طرح‌های جامع و تفصیلی در اختیار افراد محدودی بود و این افراد بعضا یا از اطلاعات در اختیار خود سوء‌استفاده کرده یا استفاده صحیحی از آنها نداشته‌اند.

وی افزود: بسیاری از اطلاعات مکانی و نقشه‌ها به سفارش دستگاه‌های دولتی تهیه می‌شوند و برای دستیابی به این اطلاعات باید حتما از قبل به سازمان نقشه‌برداری کشور سفارش داد و هزینه‌های آن را تقبل کرد.