نخستین همایش دانش‌آموزی «زلزله و پیامدهای ناشی از آن» با حضور جمعی از مسوولان آموزشی در شهرری برگزار شد. در این همایش، کارشناس شبکه لرزه‌نگاری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: در دوران باستان، پدیده‌های ماوراالطبیعی مهم‌ترین عامل در وقوع زلزله به شمار می‌رفت. علیرضااشعری افزود: بعضی از مردم نیز براین باور بودند که کره زمین به شکل ثابت بر روی یک پایه قرار گرفته و این پایه باعث تکان خوردن زمین می‌شود. وی اظهار داشت: فیلسوفان یونانی به این مساله اعتقاد داشتند که زلزله براثر آزاد شدن گازها و انفجارهای زیر زمین به وقوع می‌پیوندد.

اشعری گفت: با پیشرفت علم و وقوع تحولات عظیم در جهان، نیروهایی که درون زمین وجود دارد و بر روی پوسته خارجی آن فشار وارد می‌کند، اصلی‌ترین علت وقوع زلزله عنوان شد.

وی ادامه داد: تاریخچه زلزله‌شناسی نیز یک علم نوپا است، اما فعالیت‌های آن ریشه در دوران گذشته دارد. در این همایش، کارشناس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: دستگاه لرزه‌نگاری دارای دو راستای افقی و دو راستای عمودی و سه فنر است. مانیا صبوری افزود: این دستگاه در کنج دیوار نصب می‌شود و هنگامی که فنر حرکتی را احساس کند، تکان می‌خورد.