رشد نقدینگی سرگردان، خطری برای افزایش قیمت مسکن

گروه مسکن- مجید حیدری: اردیبهشت ماه روزهای میانی را هم از سرگذرانده و به آرامی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، اما بازار مبادلات مسکن، رهن و اجاره و خرید، همچنان راکد است و خاموش. رییس اتحادیه مشاوران املاک هم طی مصاحبه‌ای بر رکود این بازار صحه گذاشت و تایید کرد، هنوز فصل جابه‌جایی نرسیده اما در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، بر خلاف بازار بی رونق مسکن، اخبار نسبتا خوبی از رونق در خرید و فروش ارز و طلا به گوش می‌رسد. انگار رخوت چند ماهه در بازار صرافان خیابان استانبول به پایان رسیده است.

اکنون، بازار خرید و فروش مسکن دیگر رونق ۳ ماه پیش را ندارد، رونقی که به دنبال افزایش تقاضا، کمبود عرضه و سرازیر شدن نقدینگی به شدت رشد یافته به سوی بازار مسکن شکل گرفت.

بسیاری فرض را بر این نهادند که رکود ۳ساله باعث سیر صعودی قیمت مسکن در کشور شده است، بنابراین از این پس دوباره بازار مسکن، مشی‌تعادل پیشه‌ خواهد کرد.

در مقابل، کارشناسان از موضوعی با جنس دیگر سخن گفته‌اند، خطر رکود تورمی در کمین بازار است.

این اتفاقی است که دست اندرکاران مسکن به گمانه‌زنی پیرامون آن پرداخته‌اند.

این که بخشی از نقدینگی سرگردان حاضر که بالغ بر ۱۱۰هزار میلیارد تومان است به دلیل سکون در عرصه مبادلات تالار بورس و بی‌رونقی تولید در برابر انبوه واردات جرات خروج از بسترهای فوق را به خود داده و به سرمایه‌هایی رها مبدل شده‌اند، انکار‌ناپذیر است.بنابراین فارغ از صحت یا سقم این فرضیه به نظر می‌رسد بخش دیگری از نقدینگی‌های حاضر در بانک‌های کشور مترصد تعیین تکلیف نرخ سود بانکی هستند تا با شامه تیز خود به سمتی بروند که پررونق‌تر است.

شورای پول و اعتبار در آخرین نشست، رای به تثبیت نرخ سود بانکی داد اما آخرین اخبار پیرامون نرخ سود بانکی از ۳ پیشنهاد مبنی بر کاهش یک، ۵/۱ و ۲درصدی حکایت دارد. هشدار کارشناسان نسبت به خطر تورم در بازار مسکن بر این فرضیه استوار است که در صورت کاهش نرخ سود بانکی و رسیدن آن به زیر نرخ تورم، بازار ملتهب و پرنوسان مسکن دوباره سکوت خود را می‌شکند.

تامل در رویه پیشین بازار مسکن نیز موید این امر است که گرانی مسکن همواره شانه‌به‌شانه افزایش نقدینگی در بازار مسکن به حرکت در آمده است. آیا پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر هجوم نقدینگی رها در بازار به سوی سرپناه مردم تحقق خواهد یافت؟