تولید سنگ‌های پرسلانی در ایران آغاز شد

برای اولین بار در خاورمیانه، یکی از شرکت‌های داخلی، تولید و عرضه سنگ‌های پرسلانی با تکنولوژی دوبار پرس را آغاز کرد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد و به نقل از روابط عمومی‌شرکت‌ کاشی پارس، سعید فرشی عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با اعلام این خبر افزود: کاشی پارس با هدف پیشرو بودن در عرصه تولیدات لوکس و گران قیمت و جلوگیری از نفوذ تولیدکنندگان اروپایی در بازار ایران، به عنوان اولین تولیدکننده محصولات خاص پرسلانی با تکنولوژی دوبار پرس(TWIN PRESS) در خاورمیانه گام‌های بلندی در راستای رقابت با بهترین تولیدکنندگان این نوع محصول در دنیا برداشته است.

معاون اجرایی شرکت کاشی پارس در خصوص دلیل راه‌اندازی و تولید سنگ‌های پرسلانی در کشور، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی تولید کاشی‌های تزئینی و مطرح شدن محصولات بسیار خاص با نام پرسلان‌ها، تصمیم به خرید و نصب ماشین‌آلات تولید این محصولات گرفته شد و مراحل نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات در سال ۸۵ تکمیل شد.

معاون اجرایی شرکت کاشی پارس با توجه به مزیت‌های رقابتی ایران در زمینه سوخت، انرژی و منابع ارزشمند معدنی ادامه داد: سنگ‌های پرسلانی علی رغم شباهت ظاهری به سنگ‌های نفیس طبیعی با توجه به ماهیت ویژه خود دارای برتری‌های مهندسی قابل توجهی نسبت به سنگ طبیعی است و به عنوان یکی از مصالح جدید در ساختمان‌های نوین می‌تواند به سهولت جایگزین سنگ شود.

فرشی تکنولوژی تولید سنگ‌های پرسلانی را متعلق به ایتالیا و کاشی پارس را دوازدهمین شرکت دارای این تکنولوژی در جهان دانست و افزود: از مزایای این تکنولوژی تنوع در طرح و تولید طرح‌های طبیعی، عدم جذب آب و مقاوم در برابر عوامل جوی و امکان تولید ابعاد بزرگ است.

وی سرمایه گذاری در این پروژه را حدود ۱۰۰‌میلیارد ریال اعلام کرد که ۷۰‌میلیارد ریال آن به‌صورت ارزی تامین شده است و ادامه داد: هم اکنون ظرفیت تولیدی کاشی پارس تولید سالانه ۵/۵‌میلیون متر مربع کاشی و سرامیک است که ۵/۱‌میلیون متر مربع آن به سنگ‌های پرسلانی اختصاص یافته است.

معاون اجرایی شرکت کاشی پارس ادامه داد: تا پایان تابستان امسال نیز طرح تولید پرسلان لعابدار به بهره‌برداری خواهد رسید که به این ترتیب این شرکت مجموعه کاملی از انواع محصولات کاشی و سرامیک را با ظرفیت سالیانه ۵/۶ تا هفت‌میلیون متر مربع عرضه خواهد کرد.

فرشی مهم‌ترین و بزرگترین مشکلات صنعت کاشی و سرامیک را «تولید بیش از نیاز کشور» و «واردات» دانست و متذکر شد: هم اکنون علی رغم بی نیاز بودن کشور به واردات، شاهد ورود انواع و اقسام کاشی‌های خارجی به بازار داخلی هستیم که از کشور‌های چین، ایتالیا و اسپانیا و... وارد می‌شود و بعضا قیمت‌هایی بالاتر از محصولات مشابه داخلی دارد.

عضو هیات مدیره شرکت کاشی پارس در خصوص مواد اولیه تولید سنگ‌های پرسلانی گفت: صنعت کاشی و سرامیک کمترین ارزبری را دارد و باید بگویم که ما نیز برای تولید سنگ‌های پرسلانی فقط رنگ و لعاب خشک را وارد می‌کنیم که این مواد نیز بزودی و با توجه به برنامه‌های تولیدکنندگان داخلی، از داخل کشور تامین خواهد شد.