مشکل مسکن تا 5 سال آینده حل می‌شود

تشکیل کمیته بحران مسکن و اعطای اختیارات کامل به آن و پشتیبانی سران سه قوه می‌تواند مشکل مسکن را در کشور ظرف سه تا ۵ سال آ‌ینده به صورت تدریجی حل کند و شرایط بازار را به حد تعادل برساند. محمد منصوری، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: از این طریق حرکت‌های ساخت و ساز در کشور طبق برنامه و منظم حرکت می‌کند و دیگر به بهانه‌های واهی، قیمت‌ها خودسرانه بالا نمی‌رود و در صورت افزایش قیمت‌ها حتما یک دلیل منطقی و علمی وجود خواهد داشت چرا که بسیاری از افزایش قیمت‌ها ناشی از جو روانی است.

وی یکی از مجموعه دلایل افزایش قیمت مسکن را نبود رابطه‌ هماهنگ بین دستگاه‌های مشمول و اثرگذار در این بخش دانست. منصوری افزود: در امر ساخت و ساز مسکن وزارتخانه‌های مختلفی از جمله مسکن و شهرسازی، صنایع و معادن، بازرگانی و سازمان‌هایی همچون شهرداری‌، آب و فاضلاب و گاز و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها که سهم هر یک در بخش ساختمان سازی بسیار مهم و حیاتی است، فعالیت می‌کنند؛ ولی متاسفانه هیچ کمیته راهبردی تاکنون برای هماهنگی آنها به صورت جدی تشکیل نشده است.

وی در توضیح این مطلب گفت: وزارتخانه‌ای اقدام به صادرات سیمان می‌کند، در حالی که بسیاری از پروژه‌های ساختمان و عمران کشور با مشکل کمبود سیمان مواجه هستند و یا این که وزارتخانه‌ای مشکل کمبود آهن و فولاد را به صورت جدی دنبال نمی‌کند و این کمبود به یک بحران تبدیل می‌شود و باعث بالارفتن تصاعدی قیمت‌ها و به تبع آن بهانه‌ای به دست سودجویان می‌دهند و باعث بالارفتن بیش از حد قیمت‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر همه سازمان‌های مرتبط با امر ساخت‌وساز گردهم آیند و در یک جهت حرکت کنند و سیاست‌های تقریبا واحدی در زمینه ساخت و ساز در کشور اتخاذ کنند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود. وی با تاکید بر این که دولت باید برای حل ریشه‌ای بحران مسکن اقدامات اساسی انجام دهد، گفت: نمی‌توان ظرف دو تا سه سال منتظر مساعد شدن شرایط بود و تا زمانی که تصمیم درست در بخشی گرفته نشود، نتیجه فعالیت آن بخش منفی خواهد بود.