شیشه‌های تمیز و بی بخار

با دستیابی به فناوری جدیدی در ساخت پوشش‌های شیشه‌ای، شیشه‌های بخار گرفته یا شیشه‌های کثیف را برای همیشه از یاد خواهید برد. ذرات چربی و روغن نسبت به قطرات آب با نیروی بیشتری به سطح شیشه می‌چسبند. در صورتی که سطح شیشه تمیز و شفاف نشده باشد، قطرات آب به سطح چرب شیشه چسبیده و ظاهر مه آلود و غبارگرفته‌ای را در سطح شیشه نمایان می‌کنند. اما اگر سطح شیشه توسط ماده‌ای که جاذب آب است، پوشانده شود، دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم بود.

براساس تحقیقات انجام شده، محققان موفق به ساخت پوششی دولایه شده‌اند که لایه تحتانی از یک حلال جاذب آب به نام پلی اتیلن گلیکول ساخته شده و ذرات آب را به خود جذب می‌کند و لایه فوقانی این پوشش نیز از مولکول‌های تفلون مانندی تشکیل شده است که مانع از نفوذ چربی می‌شود، در نتیجه آب جذب حلال شده و ذرات چربی نیز دفع می‌شوند و دیگر اثری از غبار و لکه‌روی سطح شیشه نخواهد بود.

محققان براین باورند که این پوشش را می‌توان در عدسی‌های پلاستیکی به کار رفته در ساخت عینک‌ها نیز مورد استفاده قرار داد. از دیگر مزایای این شیشه این است که می‌تواند به صورت خودکار خود را تمیز کند. با افزودن آب به سطح شیشه، ذرات چربی بلافاصله از پوشش سطح شیشه جدا می‌شوند. آب نیز به لایه تحتانی نفوذ می‌کند که در واقع جانشین ذرات چربی می‌شود. از این فناوری در ساخت فیلترهای آبی نیز می‌توان استفاده کرد. در فیلترهای دارای این پوشش ۹۵‌درصد از آلاینده‌های روغنی حذف خواهند شد، در صورتی که در شرایط عادی تنها ۵‌درصد از این آلاینده‌ها را می‌توان حذف کرد. محققان امیدوارند این فناوری در مدت زمان ۴ تا ۵ سال آینده در اختیار عموم قرار گیرد.

برگرفته از: http://www.omrankadoos.blogfa.com