احتمال جابه‌جایی گسل‌های فرعی بر اثر فعال شدن گسل‌های اصلی در تهران

رییس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: با وجود بیش از ۲۰ گسل فرعی در تهران، احتمال جابه‌جایی این گسل‌ها بر اثر فعال شدن گسل‌های اصلی، نسبتا بالا بوده و به روز شدن اطلاعات موجود در این زمینه ضروری است. کامبد امینی حسینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: در حال حاضر در تهران و به ویژه مناطق شمالی آن، گسل‌های فرعی متعددی وجود دارد. به طور مثال در راستای بزرگراه همت و نیز شمال بزرگراه صدر، گسل‌های فرعی زیادی وجود دارد، ضمن اینکه برخی پستی و بلندی‌های موجود در این نواحی ناشی از وجود گسل‌های فرعی است.

وی تصریح کرد: به لحاظ مهندسی، گسل‌های اصلی وسعت بیشتری در مقایسه با گسل‌های فرعی داشته، ضمن اینکه این گسل‌ها پتانسیل ایجاد زلزله را دارند، اما گسل‌های فرعی تنها متاثر از فعال شدن گسل‌های اصلی هستند.

رییس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: بیشترین نگرانی ناشی از وجود گسل‌های فرعی در تهران به علت امکان جابه‌جایی این گسل‌ها در اثر وقوع زلزله است.

حسینی در رابطه با اهمیت جابه‌جایی گسل‌های فرعی اظهار کرد: در صورتی که ساخت‌و سازی بر روی این گسل‌های فرعی موجود باشد، با جابه‌جایی این گسل‌ها، سازه‌های موجود بر روی آنها دچار گسیختگی شده و آسیب جدی می‌بینند، از این رو توصیه می‌شود از ساخت و ساز بر روی گسل‌های فرعی اجتناب کرده و یا اینکه تمهیدات فنی لازم در این گونه ساخت و سازها مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره پیش‌بینی زمان وقوع زلزله در تهران گفت: در حال حاضر به لحاظ علمی‌، پیش‌بینی کوتاه مدت وقوع زلزله (زمان، مکان و بزرگی زلزله) نه تنها در ایران بلکه در کشورهای پیشرفته نیز امکان پذیر نیست، اما مطالعاتی در این زمینه در دست انجام است.رییس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهارکرد: خوشبختانه مطالعاتی در خصوص امکان پیش بینی وقوع زلزله با استفاده از روش‌های مختلف در کشور ژاپن انجام شده، ضمن اینکه مرکز ملی پیش بینی زلزله در پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز در این زمینه فعالیت‌های مطالعاتی را در دست انجام دارد.