نامگذاری هفته‌ای به نام بناها و محوطه‌های تاریخی از ۲۵فروردین ماه را می‌توان آغاز حرکتی بزرگ در عرصه ترویج فرهنگ توجه به تاریخ و حفاظت از میراث فرهنگی در کشور تلقی کرد. به گزارش ایرنا، برگزاری مراسم مربوط به هفته بناها و محوطه‌های تاریخی در نقاط مختلف کشور از جمله زنگ بناهای تاریخی، نمایشگاه‌های مختلف و سایر برنامه‌ها با رویکرد فرهنگی دردستور کار سازمان‌میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

برگزاری چندین نمایشگاه عکس از نحوه مرمت برخی بناهای تاریخی، دیدار با دانش آموزان و دانشجویان، برنامه‌های فرهنگی در ارتباط با جامعه مهندسان و نظام مهندسی فارس تنها بخشی از برنامه‌هایی است که در هفته بناهای تاریخی در استان فارس اجرا می‌شود.

فارس به سبب دارا بودن یادمان‌های مختلف تاریخی و فرهنگی همچون پاسارگاد، تخت جمشید و بسیاری بناهای تاریخی دوره‌های مختلف همواره به عنوان مهد تمدن و شناسنامه ایران به شمار می‌رفته است.

بیش از یک هزار و ۶۰۰بنا و آثار تاریخی - فرهنگی در استان فارس به ثبت رسیده است که بنا به گفته مسوولان میراث فرهنگی، مراقبت و نگهداری از این بناها ونیز مرمت و احیای آنها بدون همکاری همگانی و عزمی ملی دشوار است.

گرچه کارشناسان امور میراث فرهنگی و اطلاع‌رسانی، برگزاری یک هفته از سال با عنوان هفته بناهای تاریخی را موقعیت و فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری لازم بر افکارعمومی در جهت ترویج فرهنگ حفاظت از این بناها تلقی می‌کنند، اما انتظار است که مراسم‌های مربوط به این هفته در سال‌های آتی با برنامه‌ریزی‌های بهتر و بیشتری صورت گیرد.

مصیب امیری افزود: ۲۵فروردین ماه مصادف با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصت مناسبی شده است تا از این تاریخ به مدت یک هفته در کشور هفته بناها و محوطه‌های تاریخی را با هدف ترویج فرهنگ مراقبت از آثار در تمام سطوح اجتماعی جامعه برگزار کنیم.

به گفته وی، مراقبت و نگهداری از میراث و آثار تاریخی به دلیل اهمیت و فراگیری آن رسالتی کاملا همگانی است.

امیری اظهارداشت: گرچه سازمان میراث‌فرهنگی مسوولیت مراقبت‌از آثارتاریخی را برعهده‌ دارد، اما به‌دلیل حجم‌بالای این‌آثار درکشور نگهداری از آنها از عهده و توان این سازمان خارج است.

هفته بناهای تاریخی درحالی در سرزمین‌ایران اسلامی با تاریخی کهن برگزار می‌شود که تاکنون هشت اثر از مجموع آثار تاریخی ایران شامل زیگورات چغازنبیل (خوزستان)، تخت جمشید (فارس)، میدان نقش جهان (اصفهان)، تخت سلیمان (آذربایجان غربی) پاسارگاد (فارس)، ارگ بم (کرمان)، گنبد سلطانیه (زنجان) و بیستون (کرمانشاه) در فهرست آثار جهانی ثبت شده و تحت حمایت‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند.

بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی و حساسیت در مردم نسبت به‌حفاظت از بناهای تاریخی در دستورکار این سازمان قرار دارد اما مقوله حفاظت از تاریخ سرزمینی که ردپای لحظه لحظه گذشته آن در هر نقطه از کشور هویدا است، عزمی همگانی و فرهنگی ملی از سوی تمام مردم را طلب می‌کند.