تامین مسکن اقشار کم‌ درآمد

گروه مسکن- وزیران «تعاون» و «مسکن و شهرسازی» در مورد تامین مسکن گروه‌های فاقد مسکن به ویژه اقشار کم‌درآمد با یکدیگر تبادل‌نظر و گفت‌وگو کردند. عکس از: سعید عامری

به گزارش دنیای اقتصاد وزیر تعاون، معاونان، مدیران کل ستادی و استانی وزارت تعاون طی دیداری با وزیر مسکن و شهرسازی و معاونان وی در خصوص جزء ۲ بند «د» قانون بودجه سال ۸۶ با موضوع کمک به تامین گروه‌های فاقد مسکن به ویژه اقشار کم‌درآمد به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، وزیر تعاون در این نشست با اشاره به اینکه بخش تعاون دارای ظرفیت و قابلیت‌های بالای اقتصادی است افزود: با تعامل بین وزارت تعاون و وزارت مسکن و شهرسازی و باتوجه به بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ و تسهیلاتی که برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده فرصتی فراهم شده است برای اینکه بخش تعاون قابلیت‌های خود را به منصه ظهور بگذارد. محمد عباسی افزود: در سال گذشته تفاهم نامه ای مابین وزارتخانه‌های تعاون و مسکن و شهرسازی در راستای آیین‌نامه اجرایی حمایت از تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد در شهرهای کوچک به امضا رسید که وزارت تعاون متعهد شد به منظور توانمندسازی تعاونی‌ها، در ازای ۵درصد پیشرفت فیزیکی به هر عضو، مبلغ ۵۰‌میلیون ریال از طریق صندوق تعاون طبق ضوابط و مقررات صندوق تعاون پرداخت کند. همچنین وزارت تعاون به منظور تامین مسکن اقشار کم‌درآمد بر اساس مصوبه دولت نسبت به تشکیل تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت، کارگران و فرهنگیان، باید اقدام کند و آمادگی خود را جهت همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص هماهنگی با سازمان‌های ذیربط به منظور تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مورد نیاز در طرح‌های آماده سازی طبق قانون تعاونیها اعلام می‌دارد. در این جلسه وزیر مسکن و شهرسازی و معاونان وی در خصوص برنامه واگذاری حق بهره برداری از زمین با اجاره بلندمدت واجدین شرایط و تسهیلات اعطایی دولت که در بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ ذکر شده، با مدیران کل ستادی و استانی وزارت تعاون گفت‌وگو کردند.

در طرح واگذاری حق بهره برداری از زمین با اجاره بلند مدت، کلیه شهرهایی که جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر دارند و همچنین در شهرک های اقماری شهرهای بزرگ مشمول این برنامه می‌شوند.

در این طرح واجدین شرایط افرادی هستند که فاقد مسکن هستند و همچنین قبلا از امکانات دولتی از قبیل زمین، مسکن، یا تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌اند. واجدین شرایط متاهل و جزو دهک‌های کم درآمد جامعه محسوب می‌شوند و در شهرهایی که زمین به آنها واگذار می‌شود باید حداقل ۵ سال سکونت داشته باشند.

در خاتمه این دیدار، مدیران کل ستادی و استانی دو وزارتخانه نظرات و مشکلات فراروی خود را در قالب پرسش و پاسخ از وزرای مربوطه مطرح کردند.