تهیه و تنظیم: علی محمدحسینی

برخی از ایرادها و مشکلات مبایعه‌نامه‌های جدید به شرح ذیل است. ۱ - به نظر می‌رسد با اجرای طرح کد ملی در ماده یک مبایعه‌نامه، دیگر نیازی به ذکر نام پدر، سال تولد و... نیست.

۲ - امروزه تمامی واحدهای مسکونی دارای آب، برق، گاز کولر، روشنایی و... است.

بنابراین نیاز به نام بردن موارد ذیل در ماده ۲ نیست و چنانچه نام برده می‌شود می‌بایست تلفن، انباری (مساحت‌شان) و پارکینگ (اختصاصی، مشاعی) پایان کار ساختمان (شماره) کابینت و... نیز درج شود.

۳ - با عنایت به اینکه مرجع ناظر بر فعالیت اتحادیه‌ها وزارت بازرگانی است، بنابراین ذکر نام قوه قضائیه، سازمان اسناد و املاک کشور، اداره کل امور اسناد و سر دفتران جای بسی تامل است.

۴ - می‌توان از آیات و احادیثی همچون «المومنون عند شروطهم» و «العقودو تابعه للمقصود» و... در بالای مبایعه نامه استفاده کرد.

۵ - مبایعه‌نامه می‌بایست طوری طراحی گردد که از چاپ تقلبی آن جلوگیری به عمل آید.

۶ - چنانچه در ماده ۷ حق کمیسیون درج نگردد مبایعه‌نامه از درجه اعتبار ساقط است و هرگونه مبلغ اضافه بر مبلغ درج شده تخلف گرانفروشی بوده و برابر مقررات قانون نظام صنفی با مشاور املاک برخورد خواهد شد.

۷ - ماده ۶-۶ برای عامه مردم قابل فهم می‌باشد و مبایعه‌نامه می‌بایست طوری طراحی شود که برای عامه مردم قابل فهم باشد.

۸ - به نظر می‌رسد می‌بایست موارد ذیل نیز در مبایعه‌نامه آورده شود.

- مبایعه‌نامه مذکور توسط دفتر مشاور املاک دارای پروانه کسب به شماره.... منعقد شده و چنانچه مبایعه‌نامه توسط مشاور املاک فاقد پروانه کسب تنظیم شود از درجه اعتبار ساقط است.

- مشاور املاک می‌بایست یک بار مبایعه‌نامه را با صدای رسا و به وضوح برای خریدار و فروشنده و شهود قرائت کند.

- چنانچه خریدار و فروشنده شکایتی از مشاور املاک داشته باشند می‌توانند به سازمان بازرسی و نظارت مراجعه نموده یا به تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

- طرفین معامله در کمال صحت عقل و اراده کامل و اطلاع کامل از مفاد و مندرجات این مبایعه‌نامه و به استناد ماده ۱۰، ۱۹۰، ۱۹۱، ۲۱۹، ۳۳۸ و ۳۳۹ قانون مدنی مندرج در پشت مبایعه‌نامه مبادرت به انجام معامله کردند.

- طبق ماده ۳۴۳ قانون تجارت مندرج در پشت مبایعه‌نامه، مشاور املاک ضامن اعتبار اشخاصی که برای آنها دلالی می‌کند و ضامن اجرای معاملاتی که به توسط او می‌شود، نیست.