گرانی مسکن ناشی از تبلیغات اعطای وام است

اعلام اعطای وام ۱۰‌میلیون تومانی خرید مسکن در سال گذشته، افزایش تقاضای خرید مسکن و گرانی آن را به همراه داشت. دکتر علی یاری، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان این مطلب افزود: بازار مسکن در سال ۸۵ تجربیات گرانی را کسب کرد و متولیان و سیاستگذاران این بخش باید در سال‌جاری با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و به دور از تبلیغات زیاد برنامه‌های خود را

اجرا کنند.

وی گفت: در سال گذشته با وجود صحبت‌های مسوولان مبنی بر رشد و جهش، بازار مسکن دچار آشفتگی و نوسانات شدید قیمت شد، به طوری که هیچ یک از مسوولان حاضر به پاسخگویی در این مورد نبودند و چند تن از وزیران دولت به گمانه‌زنی در مورد علل افزایش قیمت مسکن پرداختند.

وی یادآور شد: برخی مسوولان از دستگیری مافیای زمین و مسکن خبر دادند و وزیر اقتصاد و دارایی نیز تورم باقی‌مانده از سال‌های گذشته را علت گرانی مسکن اعلام کرد و در نهایت وزیر مسکن و شهرسازی در برابر علت افزایش قیمت مسکن پاسخ قانع کننده‌ای نداد و تنها به اشتباه بودن طریقه اعطای وام خرید ۱۰‌میلیون تومانی مسکن اشاره کرد.

او با بیان این که در سال گذشته مجموعه عواملی دست به دست هم دادند تا قیمت مسکن دچار بحران شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تورم سالانه ۱۵‌درصدی که وزیر اقتصاد و دارایی به آن اشاره کرد، در بیان علت افزایش قیمت مسکن تا حدودی منطقی‌تر باشد.

البته می‌توان مساعدنبودن شرایط سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و کاهش سرمایه‌گذاری مردم در بورس را در افزایش دادن قیمت مسکن دخیل دانست. یاری در ادامه گفت: وزارت مسکن و شهرسازی باید وزارتخانه‌هایی که به بحث مسکن مربوط می‌شوند را در یک راستا هماهنگ کند و سیاست‌های تقریبا یکسان را اعمال کند تا عملکرد یک وزارتخانه اثر سوئی بر اوضاع بازار مسکن وارد نکند و وزیر مسکن و سایر اعضای دولت در بیان سیاست‌های مسکن تفکر و کار کارشناسی بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: پس از اعلام اعطای وام ۱۰‌میلیون تومانی خرید مسکن و متعاقب آن افزایش تقاضای خرید مسکن در پایان سال، از ۳۰ هزار فقره وام تنها کمتر از ۲ هزار و ۲۰۰ فقره وام داده شد و به راحتی وزیر مسکن از اشتباه بودن نحوه اعطای این وام سخن گفت، در صورتی که قسمتی از نوسانات قیمت مسکن ناشی از تبلیغات این وام بوده است.