خبرهای خوش بودجه 86 برای بازار مسکن

ملیحه‌السادات حسینی- افزایش قیمت مسکن و ناامیدی نسبت به خرید خانه در بررسی ۳۶۵برگ سال ۸۵ از مهم‌ترین وقایعی بود که بر صفحه‌های جراید در این سال بدان پرداخته شد، اما در این میان امید به کاهش قیمت مسکن و تثبیت قیمت‌ها در سال ۸۶ با بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی در عین حال تحقق بودجه خبرهای خوشی برای بازار مسکن در سال‌جاری است، به همین منظور و جهت پیش‌بینی وضعیت قیمت‌ها با جواد آریامنش، نماینده مجلس به گفت‌وگو پرداختیم که در پی می‌آید. با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت در سال گذشته از نظر شما مهم‌ترین دلیل این اتفاق چه بود؟

به نظر من افزایش قیمت در حوزه مسکن هر ۲سال یک‌بار به وجود می‌آید. حتی بررسی‌ها هم این موضوع را ثابت کرده که بعد از یک دوره رکود قیمت‌ها، با افزایش روبه‌رو خواهیم بود و این امری عادی در همه جا تلقی می‌شود.

اما اگر بخواهیم این افزایش‌ها را عمیق‌تر و موشکافانه‌تر مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که این افزایش‌ها تنها به یک عامل مربوط نبوده، بلکه مجموعه‌ای از عواملی نظیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند فولاد، آهن و سیمان و همچنین افزایش قیمت زمین مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن بوده است و اما در این میان واسطه‌ها هم نقش مهمی را در این افزایش‌ها ایفا کرده‌اند.

به نظر شما به چه میزان دولت در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار است؟

اشکالی که در این زمینه وجود دارد این است که دولت و وزارت مسکن هیچ‌گونه ابتکار عملی در زمینه مسکن ندارند، دولت هیچ‌گاه به عنوان یک متولی نمی‌تواند وضعیت مسکن را کنترل کند.

شاید بیشترین اشکالی که بتوان از دولت گرفت همین باشد و انتظاری که می‌توان از دولت داشت نظارت بر حوزه مسکن و تصویب قوانینی در لایحه بودجه در راستای منافع بخش مسکن و تعدیل بازار آن باشد.

صحبت از لایحه بودجه شد، بسیاری از مردم مشتاق آن هستند که بدانند وضعیت مسکن در بودجه سال ۸۶ به چه صورت خواهد بود؟

در بودجه سال ۸۶ توجه ویژه‌ای به امر مسکن شده است. همان‌طور که قبلا هم گفتم افزایش قیمت زمین یکی از مهم‌ترین ارکان در بالا بردن قیمت مسکن در سال گذشته بوده است. در بودجه ۸۶ نیز به مهم‌ترین معضلی که از طرف دولت به آن اشاره شده مساله زمین است. در اختیار گذاشتن زمین مناسب به انبوه‌سازان برای ساخت مسکن به خصوص مسکن ارزان‌قیمت طرح‌های قابل اجرا از طرف دولت در بودجه ۸۶ است.

همچنین اعطای وام مسکن در مقایسه با سال‌های گذشته که از توجه ویژه‌ای برخوردار بوده یکی از تسهیلات بخش مسکن در بودجه سال‌جاری است.

در عین حال تسهیلات ویژه‌ای در این لایحه در اختیار انبوه‌سازان قرار گرفته است.

در سال گذشته بسیاری از کارشناسان به این قضیه معتقد بودند که واگذاری وام‌ها به مردم نه تنها کمکی به آنها نکرده، بلکه باعث افزایش قیمت‌ها و بالا بردن قیمت‌ها در بازار مسکن شده است و بر این عقیده‌اند که متقاضیان مسکن با وام ۱۸میلیون تومانی قادر به خرید مسکن نیستند، نظر شما در این مورد چیست؟

رقمی که از طریق وام برای تهیه مسکن در اختیار مردم قرار می‌گیرد، رقمی کمکی است. هیچ‌کس در هیچ‌ کجا نمی‌تواند با دادن وام به عده‌ای تمام رقم موردنیاز در تهیه مسکن را تامین کند.

وام در اصل می‌تواند کمکی به امکانات افراد برای تهیه مسکن مناسب باشد و نمی‌توان توقع داشت که کسی با گرفتن وام بتواند صاحب خانه به خصوص در شهرهای بزرگ شود. اگر افراد به وام بسنده کنند قادر به تهیه مسکن نخواهند بود.