توقف ساخت و ساز آموزشگاه‌های جدید

افزایش قیمت مسکن و زمین در ماه‌های اخیر، دریافت‌کنندگان تسهیلات بنگاه‌های زودبازده اقتصادی به خصوص در بخش آموزش و پرورش را غافلگیر کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، دریافت‌کنندگان تسهیلات زودبازده در برخی بخش‌ها قسمتی از وام دریافتی خود را به خرید ملک، زمین یا اجاره مکانی برای فعالیت خود اختصاص می‌دهند که این موضوع در بخش آموزش و پرورش بیشتر به چشم می‌خورد.

اغلب دریافت‌کنندگان این قبیل تسهیلات در بخش آموزش و پرورش متقاضی تاسیس مدارس غیرانتفاعی یا آموزشگاه هستند که عمده‌ترین بخش مورد نیاز راه‌اندازی چنین مکانی ملک است.

به دنبال افزایش سرسام آور و کاذب قیمت زمین به خصوص در کلانشهرهای کشور برخی دریافت‌کنندگان این تسهیلات دچار سردرگمی شده‌اند و عنوان می‌کنند که با دریافت وام فقط خود را گرفتار کرده‌اند.

مریم هژبری که متقاضی تاسیس مدرسه غیرانتفاعی است در این خصوص گفت: اوایل که تقاضای وام را مطرح کرده بودم مشکل سقف پرداخت وجود داشت که با رایزنی‌های صورت گرفته، این مشکل در بخش آموزش و پرورش حل شد بعد هم که در پروسه دریافت وام قرار گرفتیم آن قدر موضوع طولانی شد که قیمت‌ها افزایش یافت.

وی افزود: نه تنها در زمینه زمین و ملک بلکه در سایر زمینه‌ها نیز افزایش قیمت داشته‌ایم و آن قدر پروسه دریافت وام کش و قوس دارد که هنگام دریافت آن نمی‌توان با رقم دریافتی کار قابل‌توجهی کرد.

یک دریافت‌کننده وام نیز تصریح کرد: من پس از دریافت وام تازه متوجه شدم که این رقم به درد اجرای هدف من نمی‌خورد زیرا من برای تاسیس آموزشگاه نیاز به تهیه ملک داشتم که به دنبال افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر با رقم دریافتی قادر به اجاره مکانی برای آموزش نیستم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در مهرماه تقاضای وام دادم اجاره یک مجتمع آموزشی کوچک با یک میلیارد ریال امکان‌پذیر بود اما هم اکنون چنین مساله‌ای امکان‌پذیر نیست.

معاون برنامه‌ریزی و مالی اداری استانداری تهران در این خصوص اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر برخی از دریافت‌کنندگان تسهیلات را دچار مشکل کرده است اما این موضوع مقطعی است.

اسماعیل مسعودی افزود: همان طور که کارشناسان نیز عنوان کرده‌اند افزایش قیمت مسکن کاذب است و پس از مدتی به حالت تعادل خواهد رسید که در این فاصله با توجه به استراحتی که برای بازپرداخت تسهیلات منظور شده است دریافت‌کنندگان می‌توانند اندکی تامل کنند.

به گفته مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در مجموع ۱۲۳ طرح زودبازده از سوی آموزش و پرورش کرج به بانک‌ها ارائه شده است که ۹۵‌درصد آنها مربوط به تاسیس مجتمع آموزشی و مدارس غیرانتفاعی است.

حسن جمالی افزود: از مجموع ۱۸میلیارد تومان اعتبارات تخصیصی به این طرح‌ها ۱۸طرح با اعتبار ۶میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان تایید شده و ۲۷ طرح با اعتبار ۴‌میلیارد و ۱۶۰میلیون تومان به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است اما افزایش قیمت مسکن دریافت‌کنندگان تسهیلات این بخش را به شدت دچار نگرانی کرده است و این موضوع مختص کرج نیست.

وی خاطرنشان کرد: در کرج از آبان ماه تاکنون قیمت مسکن بیش از ۴۰درصد افزایش یافته است و همین امر مشکلات موسسان مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه را تشدید کرده است.

جمالی پیشنهاد کرد که به منظور رفع مشکلات این بخش سقف تسهیلات اعطایی به متقاضیان بخش آموزش و پرورش کشور ارتقا یابد و تسهیلاتی برابر با افزایش قیمت‌ها و نیازهای روز به آنها تخصیص یابد.