رییس انجمن بتن ایران با اشاره به این که بتن برترین مصالح ساختمانی است، تاکید کرد: در حال حاضر از معیارهای توسعه هر کشور، میزان استفاده از بتن و سیمان در پروژه‌هاست. به گزارش (ایسنا) دکتر فامیلی با تاکید بر فاصله صنعت بتن در کشور با دانش دانشگاهی،‌ تاکید کرد: در حال حاضر صنعت سیمان بر سر دوراهی قرار دارد، از یکطرف باید تا پایان برنامه توسعه چهارم میزان تولید سیمان کشور از ۳۵ به ۷۰میلیون تن برسد و از طرف دیگر به ازای هر تن تولید سیمان، یک تن گاز گلخانه‌ای (co۲) تولید می‌شود که آلودگی‌های زیست محیطی دارد.

فامیلی با تاکید بر بهره‌گیری از مدل‌های سایر کشورها در این زمینه خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی باید استفاده از سیمان پوزولانی در کشور جا بیافتد.

وی با اشاره به بکارگیری سیمان آمیخته در سایر کشورها به عنوان مصالح اصلی،‌ تاکید کرد: در کلیه سطوح ساختمان در این زمینه آموزش کافی وجود ندارد و در این زمینه نیاز به بازآموزی داریم.

رییس انجمن بتن ایران خاطرنشان کرد: اجرا در کشور بسیار عقب‌مانده‌تر از دانش فعلی است.

معاون عمرانی استاندار یزد نیز گفت: در روند هر کار اجرایی باید فکر مهندسی دخالت داشته باشد، تا بهترین و بیشترین بهره‌وری حاصل شود. سیدعلیرضا نبوی‌زاده با اشاره به اینکه ایران کشوری حادثه‌خیز است، تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته براساس حوادث غیرمترقبه ۱۰هزار میلیارد تومان خسارت مالی و ۳۴هزار نفر خسارت جانی به کشور وارد شده است که در صورت داشتن فکر و طراحی مهندسی، کشور با تلفات کمتری روبه‌رو می‌شد. وی خاطرنشان کرد: مردم با اعتماد به مهندسین در صدد ایجاد مامن برای خود هستند و مهندسان نیز باید به این اعتماد آنان احترام و ساختمان‌های مقاوم بسازند. رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان یزد هم وضعیت ساخت‌وسازهای استان را مطلوب ندانست و افزود: این استان با وجود دارابودن بهترین متخصصان و نیروی انسانی و همچنین مصالح ساختمانی مناسب و خوب هنوز در امر ساخت‌وساز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. ‌خواجه رضایی با اشاره به اینکه سازمان‌های نظام مهندسی استان یزد رسالت سنگینی برعهده دارد، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اقدامات خوبی در راستای ارتقای کیفیت ساخت و سازها صورت داده با این وجود امید است، شاهد اقدامات بسیار بهتر و با شتاب بیشتری باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: تمامی مهندسان و مسوولان مرتبط با ساخت و ساز باید با همفکری و همکاری یکدیگر در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز در استان تلاش کنند تا مشکلات رفع شود.

خواجه رضایی اذعان داشت: یزد یکی از استان‌های دانشگاهی است که از متخصصان بسیاری برخوردار می‌باشد که این استان می‌تواند خدمات مهندسی را به استان‌های دیگر ارائه دهد.

وی با اشاره به این که ۵۰ تا ۶۰درصد ساختمان‌های استان یزد بدون پروانه ساختمان هستند، گفت: در این راستا باید اقداماتی چون تشویق و ترویج گرفتن پروانه ساختمان، بالا بردن کیفیت و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها انجام گیرد. خواجه رضایی در این خصوص از برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ارتقای دانش مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان مسکن و شهرسازی استان خبر داد.

دکتر جواهری رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد هم در این جلسه اظهار امیدواری کرد: در سال آینده جشنواره وسیع‌تری در سطح مهندسان استان و با حضور کلیه تشکل‌های فنی و مهندسی برگزار شود. وی با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان نظام مهندس ساختمان استان، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۶هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور هستند.

جواهری افزود: در استان یزد یک هزار و ۷۳۰ نفر در هفت رشته مهندسی شامل عمران، معماری، نقشه‌برداری، تاسیسات مکانیک، تاسیسات برق و شهرسازی عضو نظام مهندسی ساختمان استان حضور دارند و همچنین در حال حاضر ۱۲۰ دفتر خدمات نظام مهندسی با شش نمایندگی در شهرستانهای اردکان، بافق، مهریز،‌ میبد و ابرکوه فعالیت دارند و در صدد تاسیس دفاتر خدمات نظام مهندسی در سایر شهرستان‌ها هستیم.