بازگشت سرمایه‌های ایرانی از دبی

امیر هادی انواری -بازارهای سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی این روزها دیگر جذابیت‌های گذشته خود را از دست داده است.آخرین گزارش‌ها از بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به‌خصوص سرمایه‌گذاران ایرانی از این کشور حکایت دارد. در پی انتشار گزارش‌های متعدد روزنامه دنیای اقتصاد از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ایران، یک سرمایه‌گذار هموطن در تماس تلفنی از بازگشت قابل توجه سرمایه‌های ایرانی از امارات متحده عربی خبر داد.

وی گفت: خروج موقت سرمایه‌های ایرانی، مثل موجی بود که به ساحل امارات رسید، اما مجددا به دریا بازگشت.

آقای «عباس مختاری» که در واکنش به گفت‌وگوی روزنامه دنیای اقتصاد با یکی از مدیران ارشد «شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان» با گروه بازار مسکن روزنامه، تماس تلفنی داشت، گفت: پیش از روی کار آمدن دولت جدید، شرایطی فراهم شد تا برخی سرمایه‌های ایرانی، راه بازارهای امارات را در پیش بگیرد، اما کاهش حاشیه سود در بازارهای امارات، از یک‌سو و سوددهی قابل توجه ساخت و ساز ایران از سوی دیگر باعث شده است که خیلی از سرمایه‌گذاران بار دیگر، به بازارهای ایران توجه کنند.

«مختاری» که مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در امارات متحده عربی است، گفت: کوچ سرمایه‌ها، دلیل سیاسی نداشت، اما به این دلیل که رکودی چند ماهه بر بازار مسکن ایران حاکم شده بود، بعضی از سرمایه‌گذاران ترجیح دادند در بازارهای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بازار ساخت و ساز امارات متحده عربی، تابع قوانین خاصی است اما پس از مدتی کار کردن در این بازار، به خوبی متوجه خواهیم شد که بازدهی بازارهای امارات، بسیار کم‌تر از بازدهی بازارهای ایران است.

مختاری با اشاره به اینکه دولت امارات متحده عربی در حال حاضر نگران آینده بازار ساخت و ساز در امیرنشین‌ها شده است گفت: زمزمه‌هایی مبنی بر اعمال فشار به بازار ساخت‌وساز و افزایش کنترل دولت، باعث شده است که خیلی از سرمایه‌گذاران ایرانی، مقدمات بازگشت خود را فراهم کنند.

او سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز شهرهایی نظیر شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان را بسیار پربازده اعلام کرد و گفت: بدون شک سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز کلان شهرهای ایران بسیار پربازده‌تر از ساخت‌ برج‌های مسکونی در امارات متحده عربی خواهد بود.

در همین حال یک سرمایه‌گذار ایرانی دیگر در امارات متحده عربی که از طریق وب‌سایت دنیای اقتصاد با ویژگی‌های «برج تهران» آشنا شده بود، از این که فرصت سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین برج مسکونی ایران را از دست داده است، ابراز ناراحتی کرد.

وی گفت: با وجودی که ۸ سال است در امارات متحده عربی فعالیت اقتصادی دارم، اگر از جزییات پروژه‌های بزرگی نظیر برج تهران آگاه باشم به طور قطع در آن‌ها سرمایه‌گذاری خواهم کرد.

وی که تمایل نداشت نامش را در این گزارش عنوان کنیم خواستار راه‌اندازی مرکزی برای آگاهی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران شد.

روزنامه دنیای اقتصاد روز شنبه در گفت‌وگویی مفصل با مدیر ارتباطات شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به بررسی ویژگی‌های «برج تهران» پرداخت که انعکاس زیادی در میان مخاطبان داخلی و خارجی روزنامه داشت.