«نقش و جایگاه مهندسان عمران در نظر بسیاری از افراد هنوز شناخته شده نیست و بسیاری از مردم تنها مهندسی‌شدن ساخت و ساز را چیزی لوکس و دور ریختن پول خود می‌دانند.» مهندس «صفا صفایی‌پور» از دانش‌آموختگان عمران درد دل‌های بسیاری دارد و اگر چه با علاقه و پشتکار در رشته مهندسی عمران به تحصیل پرداخته، اما تاکید می‌کند: این رشته هنوز هم در بسیاری از جهات ناشناخته مانده است و در ساخت و سازها هیچ‌گاه آن‌گونه که باید به این تخصص پرداخته نمی‌شود.

به گفته وی، نهادینه شدن این فرهنگ غلط در جامعه سبب شده زوایای پنهان این تخصص و مزیت‌های آن برای جامعه به چشم نیاید. وی از مهندسی به عنوان علمی با هدف افزایش سلامت و ایمنی انسان در برابر حوادث نام برد و گفت: هدف اصلی مهندسی ایجاد استحکام در سازه و جلوگیری از آسیب‌پذیری آن است و نباید دیدگاه جامعه در این خصوص صرف هزینه اضافی تنها به منظور زیباسازی بنا باشد.

این دانش‌آموخته عمران، از مهندسان به عنوان سربازان خط مبارزه با حوادث غیرمترقبه نام برد و افزود: این قشر با دانش‌آموزی و تخصص در راستای حفظ جان همنوعانش حرکت می‌کند و سهم آن در جامعه تنها نامگذاری یک روز باشد.

به گفته وی، مهندسی تنها در سازه و بنا خلاصه نمی‌شود و مهندسان کشاورزی و ... نیز در رشته‌های خود تنها با هدف پیشرفت صنعت و علم و افزایش رفاه مردم گام بر می‌دارد.

علم مهندسی در ارتباط مستقیم با سازه‌ها است و هدف غایی این علم را می توان زیباسازی، استحکام‌بخشی و ایجاد محیطی با شاخصه‌های ایمنی و زیبایی دانست. با وجود گستردگی ساخت و ساز در نقاط مختلف کشور، تا چند سال گذشته آنچه تاسف‌برانگیز بود علمی نبودن این ساخت و سازها و در مواردی بی‌توجهی به کیفیت سازه به بهانه کاهش هزینه‌های تمام شده بود.

در همه جای کشور ساختمان‌های بسیاری ساخته شدند که مالکان آنها برای کاهش هزینه‌ها از به‌کارگرفتن توصیه‌های مهندسان خودداری کردند.

به گفته «مهرداد خوشفکر» در بسیاری از موارد، سازه‌های شهری و روستایی با بی‌توجهی به توصیه‌های علمی و با میزان خطرپذیری بسیار ساخته شده‌اند. به عقیده وی، سازندگان می‌توانند تنها با هزینه اندکی در حدود یک‌درصد از کل هزینه ساخت و به‌کارگیری نظرات مهندسان و نظارت آنان میزان آسیب‌پذیری بناها را کاهش دهند.

وی نیز با بیان اینکه استفاده از نقشه و علم مهندسی در گذشته به هدر دادن پول و تجمل‌گرایی تعبیر می‌شد، گفت: متاسفانه تا جامعه به اتفاقی نظیر زلزله و دیگر حوادث طبیعی دچار نشود، قدر استحکام و مهندسی بنا را نمی‌داند.

مهندس «طالب صادقیان» نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در گذشته وضعیت ساختمان و بنا در کشور از نظر علم مهندسی تاسف‌برانگیز بوده، اما اکنون و با توجه به اعمال قانون‌های خاص ساخت‌وساز بر اساس آموزه‌های علمی پیش می‌رود.