افزایش همزمان سقف تسهیلات بانکی و مصالح ساختمانی قدرت خرید افراد نیازمند را کاهش داده و بر بدهی‌های آنان خواهد افزود. اویسی، رییس انجمن انبوه‌سازان استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا‌، رشد نقدینگی، جوابگو نبودن مناسب سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی، رشد جمعیت، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و صادرات مصالح را ازجمله عوامل گرانی مسکن و زمین ذکر کرد.

وی افزود: دولت در زمینه قیمت زمین و ساختمان، فعالیت‌های خوبی نظیر زمین‌های استیجاری و مواردی که در طرح جامع مسکن دیده شده را‌ آغاز کرده است که امیدواریم این طرح‌ها جواب مناسبی دهد.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان یزد درخصوص راهکارهای پیش رو برای کاهش قیمت زمین و مسکن، تصریح کرد: دولت باید ضمن افزایش سقف تسهیلات بانکی، از افزایش قیمت مصالح جلوگیری کند تا قدرت خرید خریداران، به ویژه اقشار نیازمند را افزایش دهد.

اویسی در خصوص راهکارهای کاهش قیمت مصالح نیز اظهار داشت: دولت باید با طراحی سیستمی، مصالح ساختمانی اصلی نظیر آهن‌آلات را به‌صورت یارانه یا با قیمت ارزانتر در اختیار سازندگان تعاونی‌ها، مجموعه‌های انبوه‌سازی و شرکت‌هایی که کارهای عامه‌المنفعه انجام می‌دهند، قرار دهد تا آنان نیز ساختمانی با قیمت مناسب تهیه کنند و در اختیار خریداران خود که اقشار نیازمند است، ارائه دهند.

رییس انجمن انبوه‌سازان در پایان تاکید کرد: سهم انبوه‌سازی در سال ۸۴ متاسفانه به دلیل گرانی مصالح ساختمانی کاهش یافت، ولی با توجه به طرح‌های جدید وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص زمین جهت ارائه واحدهای استیجاری خوشبختانه کار دارد به شکل اولیه حرکت می‌کند و در‌حال‌حاضر شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از تعاونی‌ها و شرکت‌ها در حال شروع ساخت است.