مناظره «ادب» و «عبدالعلی زاده»
رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی، وزیر مسکن و شهرسازی دولت محمد خاتمی را به دلیل نقش او در گرانی‌های اخیر بازار مسکن، به مناظره فراخواند.

عکس: سعید عامری
بهاءالدین ادب گفت: رکود تورمی و گرانی حاکم بر بازار مسکن، ‌ریشه در سیاست‌های وزیر پیشین دارد.
درست یک هفته پس از آن که «علی عبد©العلی‌زاده» سکوت ۱۸ماهه خود را در انجمن تولیدگرایان ایران شکست و به صورت تلویحی به انتقاد از سیاست‌های همتای خود در دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت، بهاءالدین ادب، او را مقصر اصلی بحران بازار مسکن اعلام کرد و از او خواست در مناظره‌ای از خود دفاع کند.
«علی عبدالعلی زاده» در نشست مطبوعاتی هفته گذشته،‌ در جمع خبرنگاران به دفاع از سیاست‌های خود پرداخت و به این نکته اشاره کرد که «از «محمد سعیدی کیا» خواسته‌ام سیاست‌های ما را دنبال کند تا بازار به بحران نزدیک نشود.»بهاءالدین ادب، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که جزو اصلاح‌طلبان طرفدار محمد خاتمی به شمار می‌رود، ‌در واکنش به اظهارات عبدالعلی زاده، ضمن تاکید بر این که مدافع و وامدار دولت نهم نیست، سیاست‌های وزیر اصلاح‌طلب دولت محمد خاتمی را به باد انتقاد گرفت.به گزارش ایسنا، بهاءالدین ادب، رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی، گفت: شرایط رکود تورمی‌ و گرانی بهای مسکن ناشی از سیاست‌های فعلی وزارت مسکن و شهرسازی نیست، بلکه برخی از فشار‌های فعلی را می‌توان در اقدامات وزارت پیشین جست‌وجو کرد.
وی افزود: من مدافع یا وام‌دار دولت نیستم و به‌عنوان یک کارشناس عقیده خود را بیان می‌کنم. برخی سیاست‌ها باعث گرانی و کاهش امنیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود و حرکت در جهت آرامش جو روانی کشور ثبات هرچه بیشتر بخش‌های اقتصادی را موجب خواهد شد.

این کارشناس مسکن در ادامه از احتمال افزایش قیمت مسکن در سال آینده خبر داد و گفت: با شرایط رکود تورمی‌ موجود و گرانی‌های اخیر بازار، در سال آینده بحث افزایش قیمت بهای مسکن را خواهیم داشت و اگر تغییری در مواضع صورت نگیرد این رویه در سال‌های آینده مهمان ما خواهد بود.
بهاء‌الدین ادب تصریح کرد: شاید در زمانی تعداد واحد‌های مسکونی بر میزان تقاضای بازار فزونی داشته باشد، در صورتی ‌که قیمت واحد‌های مسکونی به گونه‌ای باشد که مردم حتی قادر به خرید آن نباشند، نه تنها این افزایش موثر نیست، بلکه نشانه بی‌عدالتی و جفا در حق مردم است. کمبود عرضه مسکن مقوله‌ای است که سال‌هاست کشور دچار آن است و دولت‌ها با اتخاذ سیاست‌های اعطای زمین رایگان، تراکم فروشی و بسیاری دیگر از راهکار‌ها، در صدد رفع بحران اقدام کردند که تاکنون نتیجه مثبتی به دست نیامده است.
وی درباره وام‌های مسکن نیز اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌ها تا سقف 80 درصد ارزش یک خانه وام می‌دهند و مشکلاتی که ما در خصوص وام 10میلیون تومانی خرید مسکن داریم، در آن کشور‌ها دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد ارائه وام مشکل اصلی کار نباشد و بلکه مهیا نبودن بستر لازم برای اجرایی شدن آن مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. وی در پایان، اعلام آمادگی کرد تا در مورد گرانی‌های سال اخیر مسکن با وزیر پیشین مسکن و شهرسازی، عبدالعلی‌زاده، مناظره کند.
گروه مسکن روزنامه دنیای اقتصاد که تاکنون چند میزگرد تخصصی در زمینه بازار مسکن برگزار کرده‌است، آمادگی دارد تا این مناظره را میزبانی کند.