جو بازار مسکن واقعی نیست

ملیحه‌سادات حسینی- چیزی تا پایان سال باقی نمانده است و خیلی‌ها علاقه دارند بدانند سال آینده در بازار مسکن چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا قیمت‌ها باز هم روند صعودی خواهد داشت یا با افت مواجه خواهد شد.

این پرسش محور گفت‌وگوی کوتاهی است که امروز با ابوالفضل ابراهیم‌کیا، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان داریم.

قیمت مسکن در طول ماه‌های گذشته به صورت ناهنجاری افزایش یافت. دولت وعده داده است که ضمن مهار غول بازار مسکن در روزهای پایانی سال از نوسان‌های سال آینده هم جلوگیری کند.

به نظر شما امکان اعمال چنین سیاست‌هایی وجود دارد؟

در مورد دلایل به وجود آمدن بحران مسکن در ماه‌های گذشته بحث‌های زیادی شده است.

به اعتقاد من یکی از دلایل عمده بروز بحران افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن خواب طولانی مدت سرمایه‌ انبوه‌سازان است که باعث می‌شود هزینه تمام شده واحدهای ساخته شده افزایش پیدا کند.

گذشته از آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و یا خدمات مرتبط با ساخت و ساز به طور قطع بر افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده و باز هم خواهد بود.

اما در مورد پیش‌‌بینی بازار در سال آینده باید بگویم که دلیلی برای کاهش یا توقف افزایش قیمت‌ها وجود ندارد اما دلایل زیادی برای پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

به نظر شما چه دلایلی می‌تواند برافزایش قیمت مسکن تاثیرگذار باشد؟

پیش‌بینی افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت نهاده‌های انرژی و در عین حال منع استفاده از نیروی کار خارجی در صنعت ساخت و ساز می‌تواند باز هم باعث افزایش قیمت مسکن در سال آینده شود.

فکر می‌کنید قیمت مسکن چند درصد افزایش داشته باشد؟

بازار مسکن بازاری غیرقابل پیش‌‌بینی نیست. تجربه چند سال گذشته نشان می‌دهد پس از هر دوره رکود، با افزایش قابل توجه قیمت‌ها مواجه شده‌ایم.

این بدین معنی است که در حال حاضر بازار به رکود فرورفته است؟‌

بازار در‌حال‌حاضر اسیر رکود تورمی است، یعنی در حالی که عوامل زیادی باعث بالا رفتن قیمت مسکن شده‌اند، تقریبا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. اما اگر سیاست‌های دولت در سال آینده، موجب رشد نرخ نقدینگی شود، به طور قطع شاهد افزایش دادوستدها و افزایش قیمت خواهیم بود. در‌حال‌حاضر جو بازار مسکن کاذب است و نه قیمت‌ها و نه فضای روانی، هیچ کدام براساس واقعیت شکل نگرفته‌اند.

من معتقدم اگر افزایش ناگهانی قیمت مسکن را در سال جاری پس از سه سال رکود مدنظر قرار دهیم به جرات می‌توان کاهش قیمت در سال آینده را امری بی‌معنا دانست. به طوری که قبل از این هم سابقه کاهش قیمت را در بخش مسکن نداشته و در اصل توقف قیمت در بخش مسکن و ثابت ماندن قیمت مسکن را می‌توان به نوعی همان کاهش قیمت عنوان کرد.