گروه مسکن- مینا یوسفی: اعضای شورای شهر تهران می‌گویند: شهرداری تهران باید به جای تراکم فروشی که روشی ساده و مخرب برای تامین هزینه‌های شهر است، بر میزان سرمایه‌گذاری‌ها و جلب سرمایه‌های مردمی بیفزاید؛ این در حالی است که به گفته قائم‌مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، تهران قابلیت سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی دارد؛ اما در حال حاضر فقط سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی در پایتخت انجام می‌شود. محمد عیدیان، به دنیای‌اقتصاد گفت: باید به جای فروش شهر از طریق افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، درآمد‌های پایدار شهرداری را افزایش دهیم.

به گفته عیدیان، در حال حاضر سالانه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در تهران انجام می‌شود که این مقدار باید به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد تا درآمدهای پایدار شهرداری محقق شود.

وی با این توضیحات، گردش مالی مناسب و رونق اقتصادی در کشور را لازمه افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های بزرگ کشور عنوان کرد و گفت: در صورتی که این عوامل به وجود آید شهرداری نیز پتانسیل‌های زیادی از جمله زمین و امکانات برای جذب سرمایه‌گذاران دارد.

قائم‌مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی افزود: با وجود تمام تلاش‌های شهرداری و وجود بسترهای مناسب در مدیریت شهری تهران، اما به دلیل اوضاع نامساعد اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ به راحتی انجام نمی‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رییس کمیسیون عمران شورای شهر برای چندمین بار از راه‌های کسب درآمد شهرداری تهران انتقاد کرد و نسبت به تراکم فروشی در تهران هشدار داد.

حمزه شکیب به خبرگزاری فارس گفت: تراکم فروشی اکنون اصلی‌ترین منبع درآمدی و در عین حال راحت‌ترین روش تامین هزینه‌های شهر است. به گفته شکیب، در حال حاضر شهرداری ساده‌ترین راه را برای کسب درآمد انتخاب کرده که فروش تراکم و تغییر کاربری است، در حالی که باید بیشترین انرژی خود را برای ایجاد و کسب درآمدهای پایدار بگذارد. رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران همچنین از عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مردمی نیز انتقاد کرد و افزود: متاسفانه شهرداری از طریق سازمان مشارکت‌های مردمی هیچ‌گونه درآمدی ندارد و متاسفانه اصل درآمدها را بر مبنای فروش تراکم و تغییر کاربری شکل داده که یک ایراد جدی در نحوه کسب درآمد شهر است.

شکیب تصریح کرد: انتظار اعضای شورای شهر از مدیریت شهری این است که درآمدهای پایدار هر سال نسبت به سال قبل افزایش یابد و درآمدهای غیرپایداری که به شهر آسیب می‌رساند کمتر شود؛ ولی متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.