برآورد شهرداری‌تهران از اثر هزینه‌ای قانون یارانه‌ها

مینا یوسفی- معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری تهران درباره علت تنظیم بودجه سال آینده تهران با محتوای «احتیاط» به دنیای‌اقتصاد گفت: با توجه به تحقیقاتی که درباره اثر هدفمندی بر هزینه‌های اداره شهر تهران انجام شده، ارقام متفاوتی درباره افزایش هزینه، به‌دست آمده و به همین خاطر سعی شده در بودجه سال آینده اداره تهران، صرفه‌جویی‌ها و احتیاط‌هایی را در نظر بگیریم. سیدمناف هاشمی در مورد سیاست‌های مالی شهرداری تهران در سال ۹۰ تصریح کرد: به طور قطع وضعیت شهرداری تهران در سال آینده بسیار متاثر از قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود. به گفته این مقام مسوول در تدوین بودجه شهرداری، یکی از دلایل احتیاط در بودجه‌بندی سال ۹۰ این نهاد روشن نبودن وضعیت آینده برای متولی اداره پایتخت است.

وی که به جای عبارت «محتاطانه» ویژگی «واقعی» را برای پیش نویس لایحه بودجه ۸۹ شهرداری به کار می‌برد، در این مورد به دو منبع بالادستی برای تخمین میزان اثرگذاری قانون هدفمندی در هزینه‌های اداره تهران اشاره کرد.

افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌های شهرداری

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران تاکید کرد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات مجلس، حذف یارانه از حامل‌های انرژی منجر به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تمام شده کالاها و خدمات می‌شود، از سوی دیگر تحقیقات داخلی شهرداری تهران نیز نشان می‌دهد که هزینه خدمات برای این نهاد خدمت رسان در پی اجرای قانون یارانه‌ها ۱۵ درصد بیشتر خواهد شد.

اما مسوولان بودجه ریزی شهرداری تهران با در نظر گرفتن آمار این دو مرجع در نهایت برای هر چه واقعی تر و قابل تحقق بودن، بودجه خود را به میزان حداقل ممکن یعنی حدود ۱۱ درصد افزایش دادند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری در تشریح نحوه اعمال تاثیر قانون یارانه‌ها در بودجه سال آینده شهرداری تهران، به بودجه ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۰ اشاره کرد و توضیح داد: اگر فرض کنیم هدفمندی ۲۰ درصد روی قیمت تمام شده و امور جاری شهرداری تاثیر می‌گذارد، باید بودجه سال بعد به ۸ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان افزایش می‌یافت. همچنین با اعمال ۱۵ درصد رشد نیز باید بودجه هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان بیشتر می‌شد، اما در نهایت مسوولان ۹/۱۱ درصد افزایش را اعمال کردند تا بودجه سال ۹۰ بسیار منطقی باشد.

البته آن طور که از اظهارات معاون شهردار تهران حاکی است، طرح هدفمندی یارانه‌ها چندان هم درآمد‌های این نهاد خدماتی را افزایش نخواهد داد و در واقع تدوین بودجه سال ۹۰ با افزایش ناچیز نسبت به سال جاری فقط به خاطر نبود چشم‌اندازی روشن از آثار این قانون است، اما با این حال هاشمی تاکید کرد که اقدامات شهرداری تهران معطوف به هماهنگی با دولت در اجرای این قانون است.

جلوگیری از اسراف در پروژه‌ها

شاید همین تصویر نه چندان روشن و ابهام‌های موجود موجب شده تا شهرداری تا جای ممکن دست به صرفه جویی در هزینه‌های خود بزند.

به گفته معاون برنامه ریزی و هماهنگی شهرداری تهران، تصمیم شهرداری مبنی بر اینکه پروژه جدیدی را در سال آینده آغاز نخواهد کرد در همین راستا است.

به این منظور شهرداری تهران با تعریف بودجه در دو بخش سرمایه‌ای و هزینه‌ای (نگهداری و جاری محض) تلاش کرده تا صرفه جویی در هزینه‌ها را به حداکثر برساند.

این تقسیم‌بندی، در بودجه سال ۸۹ شهرداری به صورت عمرانی به جای سرمایه‌ای و جاری به جای هزینه‌ای تعریف شده بود.

حالا شهرداری با تعریف بودجه سرمایه‌ای به معنای اختصاص هزینه برای اموری که نتیجه آنها بیش از یک سال مالی باقی می‌ماند، بودجه سال ۹۰ را به سمت بودجه‌ای عملیاتی هدایت کرده است.

هاشمی در این مورد می‌گوید: در بودجه‌های سال‌های قبل چندان مشخص نبود که هزینه‌های جاری (نگهداری و حقوق و مزایای کارکنان) چه سهمی را به خود اختصاص می‌دهد، اما در بودجه سال ۹۰ با تعریف بودجه در سه بخش سرمایه‌ای، مستمر و نگهداری و جاری محض هزینه‌ها را به طور دقیق برآورد می‌کنیم.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته همواره بابت اجرای پروژه‌های مختلف هزینه‌ها به طور دقیق برآورد نمی شد و در نتیجه مبالغ زیادی به هدر می‌رفت، اعلام کرد: اما از سال آینده با محاسبه دقیق هزینه‌ها بیش از اندازه برای اجرای پروژه‌ای، اعتبار به سازمان‌ها پرداخت نمی کنیم.

وی در عین حال گفت: البته در سال ۹۰ پروژه‌های شهرداری بیشتر شامل نگهداری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود و به بهبود اوضاع شهر در ترمیم معابر و پروژه‌هایی از این قبیل خواهیم پرداخت.

هاشمی افزود: البته در بودجه سال۹۰، ۸۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های جدید اختصاص خواهد یافت.

بودجه امسال کسری ندارد

به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهرداری تهران در حالی به استقبال سال آینده می‌رود که به گفته معاون برنامه ریزی این نهاد، سال ۸۹ به خوبی و با کسری ناچیزی به پایان می‌رسد.

البته به گفته وی تا کنون ۷۰ درصد بودجه نقدی و ۸۰ درصد بودجه غیرنقدی محقق شده است که احتمالا در ماه‌های پایانی سال این وضعیت بهبود خواهد یافت.

هاشمی گفت: بیشترین کسری بودجه سال ۸۹ نیز به مطالبات شهرداری تهران از دولت مربوط می‌شود.