سهم معاملات‌‌ مکرر در 7 ماه اول سال به 2/0درصد رسید
افزایش دو برابری میزان خرید مسکن در نیمه اول امسال

فرید قدیری، لیلا درخشان
تور مالیاتی که دولت اوایل سال گذشته برای شناسایی و به دام انداختن سوداگران مسکن برپا کرد، اکنون باعث محرک‌زدایی در حوزه خرید‌های سرمایه‌ای ملک شده‌ است.
آمار میزان سوداگری در بازار مسکن برای اولین‌بار به صورت کامل و مستند، منتشر شده و جزئیات گزارشی که در این باره به صورت اختصاصی توسط سامانه رهگیری معاملات املاک در اختیار دنیای‌اقتصاد قرار گرفته نشان می‌دهد طی 19 ماه گذشته، بیش از 99 درصد خرید و فروش‌‌ها در بازار املاک مسکونی در غیاب عاملان تحریک قیمت -سفته‌باز‌ها- انجام شده به‌طوری‌که سهم افرادی که نه برای سکونت بلکه صرفا به قصد کسب سود آنی، ملک خرید و فروش می‌کنند در حال حاضر به 2/0 درصد از کل متعاملین رسیده است. این در حالی است که طی سال 86 که رونق تورمی در بازار مسکن حاکم بود، رقمی حدود 15 تا 20 درصد معاملات ملکی توسط سوداگران انجام می‌گرفت.
براساس گزارش نهاد رصد کننده بازار مسکن در سال ۸۸، ۶۳۰ هزار و ۳۹۸ قرارداد خرید و فروش ملک در بنگاه‌ها تنظیم و جزئیات آن در سامانه رهگیری ثبت شده است که از این تعداد فروشنده، یک هزار و ۶۸۱ نفر بیش از دو بار، ملک فروخته‌اند. سهم این افراد به عنوان سفته‌باز در بازار مسکن ۴/۰ درصد بوده است.
افرادی که در طول یک‌سال، بیش از دو بار ملک به فروش می‌رسانند «مالکان چند خانه‌ای» هستند که از این راه اقدام به کسب سود و افزایش سرمایه از محل سفته‌بازی می‌کنند. این افراد از نظر دولت شاغل ملکی محسوب می‌شوند و معاملاتی که توسط آنها انجام می‌شود، «معاملات مکرر مسکن» نام دارد.
حجم معاملات مکرر مسکن در ۷ ماه اول امسال به‌رغم افزایش دو برابری میزان خرید‌های ملکی، کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است به‌طوری‌که در این مدت تعداد کل معاملات املاک مسکونی در بازار به ۶۱۳ هزار و ۹۲۵ فقره رسیده که از این تعداد، فروشنده‌هایی که بیش از دو بار ملک فروخته‌اند هزار و ۸۰۹ نفر بوده‌اند. به این ترتیب سهم تقاضای سرمایه‌ای -سفته‌بازی- در بازار مسکن طی این مدت به ۲/۰ درصد افت کرده است.
جدول توزیع استانی معاملات مکرر مسکن نشان می‌دهد بیشترین حجم معاملات مکرر در تهران انجام می‌شود به‌طوری‌که در سال 88، 39 درصد و در 7 ماه اول امسال 32 درصد قراردادهایی که خاصیت سوداگری داشته در بازار مسکن تهران تنظیم و به ثبت رسیده است.
بعد از تهران، استان گیلان دومین منطقه‌ در کشور است که مالکان املاک مسکونی با فروش بیش از دو بار املاکشان، سعی در کسب سود در کوتاه مدت را داشته‌اند.
چرا سفته‌بازها از بازار مسکن خارج‌شده‌اند؟
گزارش آماری سامانه رهگیری معاملات مسکن درباره حجم معاملات مکرر از تسلط کامل مصرف‌کننده‌ها در بازار املاک مسکونی حکایت دارد.
معاملات مکرر شیوه رایج سوداگری است که در آن، افراد ابتدا چندین فقره ملک خریداری می‌کنند و در طول یک‌سال، حداقل سه فقره از آنها را به فروش می‌رسانند.
این نوع معاملات زمانی انجام می‌شود که بازار مسکن با التهاب قیمت مواجه است و محرک‌های قیمتی، ارزش ملک را ماه به ماه درصدی افزایش می‌دهند. در این فضا، سرمایه‌دارها در قالب شغل جدید، مدام ملک خرید و فروش می‌کنند.
اما این روند طی ماه‌های اخیر در بازار مسکن متوقف شده است که مهم‌ترین علت این توقف ناامیدی از سود حاصل از خرید و فروش ملک است.کارشناسان مسکن معتقدند هم‌اکنون رونق معاملات در نقل و انتقال نیست بلکه در خرید‌های مصرفی است.
اعلایی رییس سامانه رهگیری معاملات املاک در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: خرید و فروش مسکن در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش پیدا کرده؛ اما تعداد کسانی که در این بازار اقدام به معاملات مکرر می‌کنند و بیش از دو بار ملک به فروش می‌رسانند، در مقایسه با سال قبل نصف شده است.
وی کاهش مکرر قیمت مسکن و شفافیت در بازار و شناسایی لحظه‌ای سوداگران را علت اصلی کاهش معاملات مکرر مسکن دانست.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر براساس مصوبه خرداد سال ۸۸ دولت، افرادی که بیش از دو بار در سال املاک در اختیارشان را به فروش می‌رسانند مشمول ۱۵ تا ۳۵ درصد مالیات هستند که بسته به درآمد حاصل از فروش ملک که نصیب آنها می‌شود باید این مالیات را به دولت پرداخت کنند.