دنیای اقتصاد - پیش‌بینی‌ها از اوضاع اقتصادی بازار مسکن دبی - پایتخت تجاری امارات - حاکی از شکل‌گیری موج تازه‌ای از حراج املاک است که تا نیمه سال آینده ۲۰ درصد دیگر، قیمت مسکن را در این منطقه کاهش می‌دهد؛ سال گذشته میلادی، ارزش واقعی ملک در دبی تحت‌تاثیر بحران مسکن آمریکا، حدود ۳۰ درصد افت کرد؛ اما این‌ بار، دبی با بحران جدیدی به نام «برج‌های مسکونی آماده فروش، اما بدون خریدار» روبه‌رو شده است. موج جدید حراج مسکن، پایتخت تجاری امارات را دربرمی‌گیرد

فرود رکود دوباره در دبی

موسسه اتاق‌فکر تجارت‌اعراب: قیمت مسکن در دبی تا نیمه ۲۰۱۱ حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند

سازمان تنظیم مقررات املاک امارات به ۴۹۵ پروژه ساختمانی در دبی چوب حراج زد

روند نزول قیمت در بازار مسکن دبی دست‌کم ۵ سال به طول می‌انجامد

مینا یوسفی

بازار مسکن در امیرنشین دبی، به دلیل عدم استقبال از فروش آپارتمان‌های ساخته شده و نبود سرمایه‌گذار برای تکمیل برج‌های مسکونی نیمه‌کاره، برای فرود دوباره رکود آماده می‌شود.

تازه‌ترین پیش‌بینی‌های یک موسسه رصدکننده بازار مسکن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، که اوضاع کنونی دبی را به آرامش قبل از توفان تعبیر می‌کند، نشان می‌دهد به‌زودی موج جدیدی از رکود مسکن توام با افت دوباره قیمت ملک، دبی را فرا می‌گیرد و ارزش کنونی آپارتمان‌های مسکونی در این امیرنشین را بین ۱۷ تا ۲۰ درصد دیگر کاهش می‌دهد.

در دبی سال ۲۰۰۷ رونق معاملات ویلا و آپارتمان با قیمت‌های حبابی به اوج رسید، اما بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۸، نمای واقعی بازار مسکن این امیرنشین را به تدریج آشکار کرد.

در سال گذشته میلادی بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی که برج‌سازی‌های گسترده‌ای را در مناطق مختلف دبی آغاز کرده بودند، کارگاه‌های ساختمانی را نیمه‌کاره رها کرده و متواری شدند. پیش‌خریداران این برج‌ها نیز بدون آنکه به پول‌های پرداخت شده خود برسند، تصمیم به خروج از دبی گرفتند. در سال ۲۰۰۹، قیمت املاک دبی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. طی ماه‌های اخیر اگر چه واحدهای مسکونی خالی از سکنه، نمای ظاهری برج‌های دبی را غیرعادی و نگران‌کننده کرده بود، اما روند افت قیمت مسکن به آرامش نسبی رسید. این در حالی است که طبق اعلام کارشناسان موسسه «اتاق‌فکر تجارت اعراب»، تا قبل از پایان سال جاری میلادی، موج تازه کاهش قیمت مسکن وارد دبی خواهد شد.

پیش‌ از این، بنگاه‌های بزرگ املاک در دبی، امیدوار بودند بازار از ۲۰۱۱ رونق بگیرد، اما اکنون گفته می‌شود رکود مسکن در این امارت ۵ سال به طول می‌انجامد که به این ترتیب تا اواخر سال ۲۰۱۳، نمی‌توان انتظار برگشت سرمایه‌ها به این منطقه را داشت.

رکود جدید مسکن در دبی ارتباطی با بحران مسکن آمریکا که رکود اول در این جزیره را رقم زد، ندارد. در حال حاضر، محله‌های دبی مملو از املاک آماده فروش یا اجاره شده است و تا مادامی‌که این املاک فروخته نشود، افت قیمت نیز متوقف نخواهد شد.

نمایشگاه پشت نمایشگاه

این روزها در حالی فعالان اقتصادی دبی در تلاش هستند تا با برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی اوضاع نابسامان مسکن در مهم‌ترین امارت از امارات متحده عربی را بهبود بخشند که پیش‌بینی کاهش دوباره نرخ املاک در مهم‌ترین شیخ‌نشین امارات بار دیگر در رسانه‌های داخلی و خارجی دبی خبرساز شده است. اخیرا یکی از معتبرترین موسسه‌های تحقیقاتی در زمینه اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پیش‌بینی کرده است که طی ۱۲ ماه آینده قیمت مسکن در دبی ۱۷ درصد کاهش پیدا می‌کند. کارشناسان موسسه اتاق فکر تجارت اعراب (ABTT) با بررسی وضعیت بازار مسکن در چند سال گذشته و شرایط کنونی املاک در دبی پیش‌بینی می‌کنند که در یک سال آینده بهای املاک در این کشور بیش از ۱۷ درصد کاهش یابد. این در حالی است که هنوز دو هفته از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان (سیتی اسکیپ) در دبی نمی‌گذرد که مسوولان این منطقه در تلاش برای برپایی نمایشگاه دیگری هستند تا به اعتقاد تحلیلگران راهی باشد برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی و بهبود شرایط بازار مسکن در دبی.

این پیش‌بینی پس از آن صورت می‌گیرد که به گفته کارشناسان داخلی امارات متحده عربی، ارزش دارایی‌ها در مهم ترین شیخ نشین امارات کاهش شدیدی را تجربه کرده است. البته در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز بانک سوئیسی UBS که یکی از مشهورترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان محسوب می‌شود، پیش‌بینی کرده بود تا پایان ۲۰۱۰ ؛ قیمت مسکن در دبی ۳۰ تا ۶۰ درصد افت می‌کند.

آخرین برآوردهای موسسه عربی تینک تانک (ABTT) حاکی از آن است که قیمت یک دستگاه آپارتمان دوخوابه در دبی تا اکتبر ۲۰۱۱ یعنی دقیقا یک سال آینده به هر فوت ۹۲۲ درهم امارات کاهش می‌یابد. این در حالی است که قیمت این واحد مسکونی در حال حاضر ۱۲۰۰ درهم در هر فوت است.

در این میان چالش اساسی این است که به گفته اعضای این موسسه این روزها کمتر کسی به دنبال خرید خانه در دبی است و در واقع هیچ کس نسبت به شرایط بازار کنونی مسکن اعتمادی ندارد.

کاهش ۸۰ درصدی قیمت مسکن

پیش‌بینی موسسه (ABTT) در پی اظهار نظر اخیر رییس اتحادیه بانک‌های خصوصی خاورمیانه صورت می‌گیرد. پائلو موسکوویسی رییس این اتحادیه با اعلام کاهش ۶۰ درصدی قیمت املاک در دبی پیش‌بینی کرده است که نرخ مسکن در پایتخت اقتصادی امارات ۲۰ درصد دیگر نیز کاهش می‌یابد.موسکوویسکی می‌گوید: روند کاهش قیمت مسکن در دبی همچنان ادامه دارد.

چوب حراج به نیمی ‌از پروژه‌ها

گزارش‌هایی که ماه گذشته در رسانه‌های خبری دبی منتشر شد، حاکی است از میان ۹۸۰ پروژه ساختمانی به ثبت رسیده در سازمان تنظیم مقررات املاک امارات ۴۹۵ پروژه چوب حراج خورده است.

در همان زمان رویترز نیز با انتشار نتایج یک تحقیق اعلام کرد که از سال ۲۰۰۸ تاکنون ارزش دارایی‌های دبی ۵۵ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۸ ارزش دارایی‌ها و همچنین ارزش معاملات املاک در مشهورترین شیخ نشین امارت به بالاترین میزان خود رسیده بود. در آن زمان یعنی طی یک سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ قیمت مسکن در دبی نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافت.

بهبود بازار مسکن دبی تا ۵ سال دیگر؟

به اعتقاد کارشناسان مشکلاتی که طی دو سال گذشته بازار مسکن دبی را با بحران جدی مواجه کرده است، از افزایش بیش از حد عرضه ناشی می‌شود که سال‌ها طول می‌کشد تا مازاد عرضه ملک در دبی از بین برود.

موسکوویسی رییس موسسه (ABTT) می‌گوید: دست کم ۵ سال طول می‌کشد تا مازاد خانه‌های عرضه شده در دبی جذب بازار شود. بنابراین همچنان روند نزولی قیمت مسکن ادامه می‌یابد، اما به هر حال با تمام اینها روزهای خوش دوباره به دبی باز خواهد گشت.

البته برخی کارشناسان دیگر از جمله صاحب‌نظران اقتصادی در این موسسه چندان به آینده دبی دست کم در آینده‌ای نزدیک خوشبین نیستند چه پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بورس دبی روی شاخص ۱۸۵۰ بسته شود؛ حال آنکه این رتبه برای عربستان سعودی ۷۰۲۵ عنوان شده است. به هر حال انتشار پیش‌بینی رکود دوباره بازار مسکن از سوی یکی از معتبرترین موسسه‌های تحقیقاتی جهان (think tank) موجب شده تا توجه محافل خبری بیش از پیش به معضل کاهش قیمت املاک در پایتخت تجاری امارات متحده عربی جلب شود.

«think tank»‌ها نوعی موسسه تحقیقاتی یا محافل فکری هستند که در حاشیه دولت شکل می‌گیرند و به آن خط می‌دهند. در این موسسات، اعضای برجسته دولتهای سابق، دیپلمات‌های بازنشسته، اساتید دانشگاه، سیاست‌مداران کهنه‌کار و نظامیان قدیمی حضور دارند. در عین حال زبده‌ترین کارشناسان سیاسی، نظامی و بین‌المللی در آنها عضو هستند. معمولا راهکارها و رهنمودهای این think tanksها مورد توجه جدی دولت‌ها قرار می‌گیرد و به آن به مثابه دستاورد یک هم‌فکری عمیق و کارشناسی و آینده‌نگری مبتنی بر منافع ملی نگریسته می‌شود.

عکس: دنیای اقتصاد