توقف برج‌سازی در دره اوین

پروانه ساخت برج‌ ۱۰ طبقه در دره اوین به شرط عدم قطع درخت صادر شده بود اما قطع درختان اتفاق افتاد

گروه مسکن - پرونده ساخت‌وسازهای مسکونی در دره اوین که از چند هفته پیش به دلیل آنچه اعضای شورای‌شهر تهران تخریب باغات بزرگ عنوان کرده بودند، مورد تحقیق و تفحص شورا و شهرداری قرار گرفت، در آخرین پیگیری به توقف ساخت برج‌های مسکونی در این دره عمیق منتهی شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد نتایج تحقیقی که خسرو دانشجو رییس کمیته حقیقت‌یاب روی این پرونده انجام داده، مشخص شده ساخت این دو برج با پروانه رسمی صادره از طرف شهرداری آغاز شده؛ اما قرار بوده درختان موجود در دره اوین قطع نشود که این اتفاق افتاده است.

در جلسه غیرعلنی دیروز شورای‌شهر، قالیباف شهردار تهران دستور توقف ساخت‌وساز‌ در دره اوین را صادر کرد و مقرر شد شهرداری نسبت به واگذاری زمین معوض به بهره‌بردار پروژه اقدام کند.

دانشجو که دیروز در صحن غیرعلنی شورای شهر تهران گزارشی را در مورد این موضوع ارائه می‌کرد، با اشاره به تاثیر ساخت‌وساز بر تخریب محیط زیست در دره اوین و همچنین قطع بی‌رویه درختان در این منطقه گفت: بر این اساس کارشناسان نظارت شورا بعد از بازدید از منطقه و وجود قطع درخت که گزارش آن نیز به دفتر شهردار ارائه شده بود، کار را متوقف کردند.

وی با اشاره به تاریخچه این اراضی گفت: اراضی باغ دره اوین جزو موقوفات آستان قدس رضوی است که طی اجاره نامه‌ای به بنیاد تعاون ارتش اجاره داده شده است. در این اراضی برای کاربری مرغداری سوله‌هایی احداث شده است که به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری، به عنوان مرغداری دیگر مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

دانشجو خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ به تقاضای بهره‌بردار از سوی شهرداری پروانه ساخت با سطح اشغال ۳ طبقه پارکینگ و ۱۰ طبقه مسکونی صادر شده است؛ به شرطی که هیچ‌گونه درختی قطع نشود.

وی افزود: اما متاسفانه بنا به گزارشی که به دفتر شهردار تهران هم رسیده است قطع تعدادی درخت اتفاق افتاده است و بر همین اساس کار باید متوقف شود. دانشجو در ادامه یادآور شد: در این اراضی بیش از ۲ هزار و ۸۶۱ اصله درخت وجود دارد و همان‌طور که اشاره شد کاربری آنجا برای مرغداری صادر شده است؛ بنابراین تغییر کاربری به مسکونی نیاز به مجوزهای قانونی دارد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در جلسه غیرعلنی روز گذشته شورا با اشاره به اینکه بهره‌بردار در این منطقه حقوق مکتسبه‌ای دارد که شهرداری تهران متعهد به پرداخت آن است، خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان طی توافقاتی این اراضی را با پرداخت هزینه یا زمین جایگزین، حفظ کرد.

بر همین اساس اعضای شورای شهر تهران به این جمع‌بندی رسیدند که شهرداری تهران ضمن پیگیری موضوع قطع درختان در این اراضی پیگیر حفظ منافع بهره‌بردار به صورت ارائه اراضی جایگزین یا راه‌های دیگر باشد تا این باغ دره جهت بهره‌برداری عمومی و فضای سبز تفریحگاهی حفظ شود.