هنوز لایحه جداشدن شهر ری از تهران از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است اما با این حال موضع‌گیری‌ها در این مورد از سوی نمایندگان مجلس آغاز شده و موجی از اظهارنظرهای موافق و مخالف را به دنبال آورده است. عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس هشتم پیش‌بینی کرده است که نمایندگان مجلس با استقلال شهر ری مخالفت خواهند کرد. جعفر قادری در این باره به خبرگزاری فارس گفت: روالی که دولت در این مورد در پیش گرفته است قابل قبول نیست.

به اعتقاد وی، شهر تهران باید توابع خود را حفظ کند. بنابراین در حال حاضر آنچه می‌تواند مورد توجه باشد، تقویت فرمانداری‌ها به منظور کاهش مشکلات شهری است. قادری تصریح کرد: دولت نباید در مسیری حرکت کند که باعث متفرق شدن مدیریت‌های شهری شود و با رسیدگی هرچه بیشتر به فرمانداری‌ها در کنار اقدامات مدیریت شهری شرایط زندگی در آرامش را برای شهروندان فراهم کند.

افزایش حاشیه‌نشینی با جداسازی شهر ری از تهران

شهردار منطقه ۲۰ تهران نیز در این مورد نسبت به افزایش حاشیه نشینی به عنوان یکی از آثار نامطلوب جداشدن شهر ری از تهران هشدار داد و تصریح کرد: با جداسازی شهر ری یقینا طرح تفصیلی و جامع شهر تهران دچار مشکل می‌شود.

مجتبی عبداللهی به خبرگزاری فارس گفت: جداسازی

هر قسمت شهر تهران، طرح تفصیلی را دچار مشکل می‌کند و مشکلات و معضلات عدیده‌ای را بر دوش شهر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه منطقه ۲۰ جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران است، تاکید کرد: هرگونه جداسازی، حریم شهر تهران را به شدت دچار مشکل می‌کند. وی گفت: با جداسازی شهر ری احتمال گسترش ساخت‌وسازها در حریم تهران افزایش می‌یابد و در نتیجه به این منطقه آسیب وارد می‌شود.

عبداللهی همچنین با بیان اینکه سابق بر این اسلام‌شهر و چهاردانگه جزو شهر تهران بودند، یادآور شد: در یک مقطعی این مکان‌ها از تهران جدا شدند و در حال حاضر نمایندگان مجلس در این مناطق به دنبال این هستند که دوباره این قسمت‌ها را به تهران ملحق کنند؛ چرا که نمی‌توانند این شهرها را با درآمدی که دارند، نگهداری کنند.