مینا یوسفی- در جلسه دیروز شورای‌شهر تهران، یک عضو شورا با ارائه نامه‌ای به چمران نسبت به تبعات جدا شدن «شهرری» از حوزه شهری تهران هشدار داد. حسن بیادی در این نامه تاکید کرده است: از آنجا که طرح انفکاک شهرستان‌ری از مجموعه شهر تهران به منظور تصویب و نهایی شدن در هیات دولت اخیرا مطرح شده است، به استحضار می‌رساند: آنچه لزوم بقای شهرستان ری و شهرداری منطقه ۲۰ به عنوان یکی از مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران را بیش‌از هر چیز مبرهن می‌سازد، آثار سوء ناشی از تجزیه و استقلال دیگر شهرهای جدا شده از شهر تهران و درخواست‌های آنان برای اتصال مجدد به شهر تهران است. استقلال شهرداری منطقه ۲۰ از شهرداری تهران زمینه لازم و مناسب جهت سوءاستفاده و تجاوز و تشدید اقدامات فرصت‌طلبانه و سودجو در تصاحب و تصرف غیرقانونی حریم شهر تهران و توسعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز را فراهم خواهد کرد.

بیادی در این نامه از رییس شورای‌شهر تهران خواسته نسبت به بررسی موضوع و اتخاذ تصمیمات شایسته اقدامات مقتضی معمول شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز از طرح تفکیک شهرستان ری از تهران انتقاد کردند. به تازگی هیات دولت طرحی را در دست بررسی قرار داده است که بر اساس آن شهرستان ری که در حال حاضر فرمانداری جداگانه دارد، به طور کامل از تهران جدا شده و دارای نماینده جداگانه در مجلس و شورای شهر مستقل می‌شود. حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران که با تذکری آغازگر این انتقاد‌ها بود، تصریح کرد: شهرستان ری از بدو تقسیم مناطق مدیریت شهری به مناطق ۲۰ گانه جزء مناطق شهرداری تهران بوده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری شهرری به عنوان قبله شهر تهران نامگذاری شده است. به اعتقاد بیادی اثبات هویت حقیقی و شان شایسته این شهرستان جز از طریق تداوم مدیریت شهری تهران و توسعه و تکمیل خدمات موثر مجموعه شهرداری تهران به شهرستان ری به عنوان منطقه ۲۰ امکان‌پذیر نخواهد بود. وی با تاکید بر اینکه جدا شدن این منطقه از تهران آثار سوء زیادی به همراه دارد، یادآور شد: درخواست مجدد شهروندان این منطقه برای اتصال مجدد به شهر تهران دلیلی بر این ادعاست که نباید شهرری از تهران جدا شود. وی افزود: به‌رغم پیش‌بینی مبلغ ۳۵ میلیارد تومان به عنوان درآمد قابل وصول شهرداری منطقه ۲۰ نسبت به اختصاص اعتباری معادل ۲۲۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران و حدود ۸۰ میلیارد تومان از سایر معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران جمعا ۳۰۰ میلیارد تومان به منظور تحقق و تکمیل پروژه‌های عمرانی، فضای سبز، فرهنگی و سایر خدمات شهری در منطقه ۲۰ اقدام کرده است. در ادامه این اظهارات حسن بیادی، رییس شورای شهر تهران نیز با انتقاد از طرح تفکیک شهرستان ری از تهران خاطرنشان کرد: تجزیه طلبی استانی اوایل انقلاب دوباره آغاز شده، ولی دوستان به روی خودشان نمی‌آورند. مهدی چمران تاکید کرد: گسستن یک شهر تبعات زیادی دارد و اگر دلیل جدا کردن شهرستان ری از تهران داشتن یک فرمانداری مستقل است، می‌توانند فرمانداری شهرستان ری را منحل کنند، نه اینکه یک شهر را تحت تاثیر این تصمیم خود تغییر دهند. احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم تاکید کرد: پشت این اتفاقات و تصمیم بر جدایی شهرستان ری از تهران یا تصمیمی که چندی پیش دولت برای افزایش تعداد فرمانداری‌های تهران گرفته بود، دست‌هایی برای خارج کردن شورای شهر تهران از چرخه کارها وجود دارد. در این جلسه همچنین خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز جداسازی شهر ری را حرکت در جهت جدا سازی و تخریب مدیریت شهری دانست و گفت: این اقدام قطعا تبعات منفی را به همراه خواهد داشت. به گفته وی اگر شهر‌ری، شمیرانات، سعادت آباد، تهرانپارس یا محلات دیگر از شهر جدا شوند، این تغییر بر همه نقاط شهر سایه می‌اندازد.

استان شدن کرج تبعات منفی دارد

در جلسه دیروز علیرضا دبیر، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تجربه استان شدن شهر کرج گفت: جداشدن از تهران نیز به هیچ وجه به صلاح نیست. وی گفت: شاید بسیاری از افراد از مستقل شدن شهر ری خوشحال شوند، ولی به عقیده بنده این امر اصلا به صلاح شهر ری نیست. به گفته دبیر، درآمد سالانه شهر ری فقط ۳۵ میلیارد تومان است، این در حالی است که شورای شهر هر سال حداقل ۲۲۰ میلیارد تومان به این شهرستان بودجه واریز می‌کند. بنابراین شرایط فعلی به نفع این شهر است و از نمایندگان و دولت می‌خواهم اگر در این زمینه مصمم هستند در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.