رهبر: حمایت از صنعتی‌سازی فقط به مسکن مهر خلاصه نشود

گروه مسکن- لیلا درخشان: رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور عمده‌ترین مزایای صنعتی‌سازی مسکن را که باعث شده گرایش سازنده‌ها به این سمت افزایش پیدا کند، تشریح کرد. این ویژگی‌ها شامل گردش مالی سریع، کاهش پرت مصالح ساختمانی، افزایش کیفیت ساخت‌وساز، افزایش سرعت‌عمل ساختمان‌سازی در مقایسه با سنتی‌سازی، کاهش هزینه ساخت و افزایش عمر بنای واحدهای مسکونی هستند که به اعتقاد ایرج رهبر باعث اقبال تولیدکنندگان به سمت صنعتی‌سازی مسکن در قیاس با سنتی‌سازی شده است.

وی تشکیل کارگروه تخصصی صنعتی‌سازی و همچنین برگزاری همایش‌های مختلف در این زمینه در کلانشهرهای مختلف را به عنوان بسترسازی‌های مناسبی به منظور فرهنگ‌سازی در به‌کارگیری صنعتی‌سازی در ساخت‌وسازها دانست و گفت: با توجه به اینکه اجرای موفق صنعتی‌سازی ساختمان مشروط به انبوه‌سازی است از این رو مسکن مهر پروژه‌ای مطلوب برای صنعتی‌سازی است که با توجه به حمایت‌های دولت در این زمینه، هیچ پروژه‌ای نظیر مسکن ۹۹ ساله تاکنون پتانسیل اجرای صنعتی‌سازی را نداشته است.

مپسا، نقشه راه صنعتی‌سازی مسکن

رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اعتقاد دارد که با توجه به مسوولیت وزارت صنایع در خصوص حمایت از تولید صنعتی مسکن، قطعا ورود شرکت مپسا برای حمایت از این طرح امری ضروری بوده است که طی چند ماه اخیر پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی گفت: از پروژه هزار و صد واحدی مسکن صنعتی پرند که با حمایت شرکت مپسا در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد می‌توان به عنوان پایلوت صنعتی‌سازی مسکن در کل کشور یاد کرد که قطعا تاثیر فزاینده‌ای در کسب تجربیات جامع به عنوان تعیین نقشه راه صنعتی‌سازی برای تمامی پروژه‌های ساختمانی خواهد داشت و ازاین رو قابل انکار نیست که ورود شرکت مپسا در این راستا نه تنها مطلوب، بلکه یک ضرورت نیز بوده است.

رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به تسهیلات ساخت صنعتی‌سازی مسکن مهر براین باور است که افزایش وام صنعتی‌سازی نسبت به سنتی‌سازی به عنوان یک مشوق تاثیرگذار در جذب انبوه‌سازان به ساخت‌وسازهای صنعتی خودنمایی می‌کند. وی همچنین تاکید کرد با توجه به کاهش سهم آورده مردم در پروژه مسکن مهر قطعا این افزایش وام به نفع متقاضیان نیز بوده است و باعث می‌شود که به طور غیرمستقیم مردم در مسیر استفاده از مسکن صنعتی قرار گیرند.

به گفته وی، علاوه براین وقتی که ساخت‌وسازهای مسکن مهر به بهره‌برداری برسد، قطعا شاهد فراگیر شدن صنعتی‌سازی مسکن در سطح کشور خواهیم بود و می‌توان امیدوار بود که به تدریج این روش ساخت‌وساز، جایگزین سنتی‌سازی شوند.

رهبر یادآور شد: با توجه به انباشت تقاضای مسکن و نیاز به تولید سالانه ۵/۱ میلیون واحد مسکونی در سال، همچنان که بارها از زبان کارشناسان عنوان شده صنعتی‌سازی مسکن تنها راهکار حل این معضل خواهد بود.

تعامل دستگاه‌ها باید بیشتر شود

رهبر همچنین گفت: به منظور توسعه حجم ساخت‌وسازهای مسکن مهر لازم است که تمامی دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه شامل وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و معادن، وزارت مسکن و وزارت اقتصاد و دارایی باهم تعامل مطلوبی داشته باشند.

به اعتقاد وی، ارائه تسهیلات تشویقی به امر صنعتی‌سازی باید از دایره مسکن مهر فراتر رود و به سایر ساخت‌وسازهای بخش خصوصی نیز تسری پیدا کند تا شرایطی فراهم شود که همه تولیدکنندگان مسکن به سمت صنعتی‌سازی گرایش پیدا کنند.

به اذعان رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور، همچنین حمایت‌های دولت به منظور ترویج صنعتی‌سازی باید در امر استاندارد‌سازی مصالح ساختمانی و تربیت نیروی انسانی از طریق سازمان‌های مربوطه نیز تقویت شود؛ چرا که این دو مولفه اگر چه در ظاهر به عنوان فرع مساله صنعتی‌سازی به نظر می‌رسند، اما در واقع عناصر تاثیرگذاری در تولید صنعتی کیفی مسکن به شمار می‌روند.