گروه مسکن- سحر باباخانی: طرح شهرداری تهران برای اعمال تخفیف در عوارض ساخت‌وساز که با هدف تشویق سازنده‌ها به سرمایه‌گذاری تنظیم شده، روز گذشته در شورای‌شهر مطرح و پس‌از تغییرات اندک به تصویب رسید. در طرح اولیه پیشنهاد شده بود در سال جاری، برای عوارض صدور پروانه به شرط پرداخت نقدی، ۲۵ درصد تخفیف درنظر گرفته شود، اما اکنون مقرر شده است این میزان تخفیف فقط تا پایان تیرماه اعمال شود. هدف اعضای شورای‌شهر از تعیین مدت زمان محدود -۲ماه- برای تخفیف در عوارض ساخت، زمینه‌سازی برای ورود سریع سازنده‌ها به بازار است.

در جریان بررسی سیاست‌های تشویقی شهرداری برای متقاضیان ساخت‌وساز در صحن شورای‌شهر، همچنین مصوب شد بدهکاران شهرداری چنانچه برای پرداخت بدهی‌شان اقدام کنند، از ۱۸ درصد تخفیف خوش‌حسابی برخوردار خواهند شد. از سوی دیگر، مصوب شد، بعد از نیمه تابستان، میزان تخفیف در عوارض صدور پروانه در حدود ۲۰ درصد باشد نرخ دقیق آن در ماه‌های آتی مشخص می‌شود.

این درحالی است که در سال جدید تا به امروز با در نظر گرفتن تسهیلات ارائه شده در سال گذشته، ۶۰ درصد از درآمدهای شهرداری تحقق پیدا کرده و بیشترین استقبال از این تسهیلات از جانب بانک‌ها بوده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اصلاحیه مصوبه مجوز تشویق مودیان در پرداخت مطالبات شهرداری تهران به تصویب رسید.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر و عضو کمیسیون عمران و توسعه شورا در جریان قرائت متن اصلاحیه مصوبه مذکور در جلسه علنی شورا، اظهار کرد: شورای شهر در سال ۸۲ مصوبه‌ای را مبنی بر اختصاص تخفیف در پرداخت مطالبات شهرداری توسط مودیان تا ۱۰ درصد داشت که این مصوبه برای سال گذشته به ۲۰ درصد افزایش یافت، ولی با توجه به پایان یافتن اجرای این مصوبه در سال گذشته با تخفیف ۲۰ درصد، در حال حاضر همان مصوبه سال ۸۲ که تخفیف ۱۰ درصدی دارد، اجرا می‌شود.

وی در ادامه افزود: شهرداری تهران اصلاحیه‌ای را جهت اجرای مجدد تخفیف ۲۰ درصدی در پرداخت مودیان ارائه کرده و کمیسیون توسعه و عمران شورا در یک جمع‌بندی در این رابطه به این نتیجه رسیده است که چنانچه همان تخفیف ۲۰ درصدی اعمال شود، جنبه تشویقی مصوبه از بین می‌رود.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در مصوبه شورای شهر تهران تسهیلات تشویقی برای رونق ساخت و ساز به بخش خصوصی و اشخاص اختصاص یافته بود و باید این تسهیلات را به تعاونی های مسکن نیز اختصاص دهیم. دانشجو پیشنهاد داد تا میزان تخفیف‌ها از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد تا روند ساخت و ساز در تهران افزایش داشته باشد.

بانک‌ها بیشترین متقاضی ساخت‌وساز

حسین محمد پورزرندی ،معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز در این جلسه شورا در توضیحی در رابطه با نحوه استقبال از تسهیلات تشویقی ساخت و ساز گفت: بانک‌ها بیشترین استفاده را از تسهیلات تشویقی ساخت‌وساز در تهران داشته‌اند.

جمع‌بندی شورا برای تسهیلات تشویقی

به گزارش دنیای‌اقتصاد، موضوع کاهش تسهیلات تشویقی در تهران تا پایان تیر و ابتدای مرداد ماه مسکوت ماند تا پس از جمع‌بندی میزان درآمدهای شهرداری از محل ساخت‌وساز شهرداری در سه ماه اول سال جاری در این رابطه تصمیم‌گیری شود، هر چند که اعضای شورای شهر تهران در مجموع به این تصمیم رسیدند که تشویق‌ها پس از مرداد ماه کاهش داشته باشد.

همچنین بر اساس پیشنهاد کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران قرار شد شرکت‌های تعاونی ساخت‌وساز نیز بتوانند همچون بخش خصوصی و اشخاص از تسهیلات مورد نظر شهرداری بهره‌مند شوند.