گروه مسکن- لیلا درخشان: در شرایطی که اوضاع بازار مسکن چشم‌انداز رونق را پیش رو دارد و از سوی دیگر دولت تمام توانش را در حمایت از انبوه‌سازان به کار گرفته است، برخی از انبوه سازان ضمن اینکه بازار مسکن را در

وضعیت رکود القا می‌کنند کماکان درخواست‌های بیشتری را مطالبه دارند. به گزارش دنیای‌اقتصاد دولت در طرح مسکن مهر با ارائه تخفیفات ویژه شامل بخشودگی‌های مالیاتی و بیمه، تخفیف در صدور پروانه ساختمانی، تضمین خرید و... شرایط بسیار مساعدی را برای فعالیت انبوه‌سازان فراهم ساخته است و حتی با چشم‌پوشی برروی برخی از اصول مسلم ساخت و ساخت نظیر نصب پکیچ، سرامیک و... در ساخت‌وسازهای مسکن مهر، اقدام به ارائه امتیازات بی‌سابقه به انبوه‌سازان کرده است.

همین امر موجب سرازیر شدن تعداد کثیری از شرکت‌های ساختمانی به پروژه مسکن مهر شد؛ به طوری که تعاونی‌های مسکن به طور کامل از پروسه ساخت‌وساز حذف شدند؛ اما در چنین شرایطی که دولت تمام شرایط را برای فعالیت انبوه‌سازان فراهم کرده است، اما این صنف کماکان رفتارهای دولت را به عدم تعامل تعبیر می‌کنند.

این در شرایطی است که به نظر می‌رسد انبوه سازان باید بیش از هر چیز به امتیازات ویژه‌ای که دولت به آنها داده است پاسخ مثبت دهند. علاوه براین برخی از انبوه‌سازان در حالی دم از شرایط رکود می‌زنند که علاوه براینکه رشد پروانه‌های ساختمانی در سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل رشد مثبت داشته است، حضور بخش اعظمی از شرکت‌های انبوه‌ساز در طرح مسکن مهر نیز خود به خوبی حاکی از آن است که بازار مسکن و مخصوصا انبوه‌سازان آن‌چنان که گفته می‌شود در رکود به سر نمی‌برد، علاوه براین تاکید اخیر قائم‌مقام بانک مرکزی مبنی بر خروج بازار مسکن از رکود در سال جاری، همگی بیانگر آن است که به هر حال بازار مسکن در رکود نیست.

علاوه بر این برخی دیگر از انبوه‌سازان، با بیان اینکه در دوران رکود بخش مسکن سرمایه‌ها از این بخش فراری می‌شوند، می‌گویند رکود موجود به دلیل اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست تداوم یافته است.

مجتبی بیگدلی، نایب‌رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن انبوه سازان در این‌باره با تاکید بر اینکه دولت سود ۳۰ درصد را برای این حرفه نجومی می‌داند، اظهار کرد: اگر با انبوه سازان با نرمش و ملایمت برخورد نشود، سرمایه‌های خود را از این صنعت خارج می‌کنند و این زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه در دوران رکود باید محصول را نشا کنیم به «ایسنا» گفته است: اگر در این دوران اقدام به تولید نکنیم در فردای رکود با مشکل روبه‌رو می‌شویم. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که به استناد گزارش‌های رسمی مراجع مختلف نظیر مرکز آمار و بانک مرکزی، ساخت‌وساز در آستانه رونق قرار گرفته بهتر است انبوه‌سازان نحوه شتاب گرفتن ساخت‌وساز را از دولت مطالبه کنند، نه اینکه با تکرار برخی موضوعات تاریخ مصرف گذشته، مقدمات در جا زدن بازار مسکن را فراهم آورند.