گروه مسکن- سحر باباخانی: رییس کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران با اشاره به ناهماهنگی‌هایی که بین شهرداری و نظام‌مهندسی بر سر نحوه نظارت بر ساخت‌وساز وجود دارد، از درخواست ۲ میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی برای انجام این وظیفه خبر داد و گفت: این سازمان برای صدور شناسنامه فنی ساختمان از شهرداری تهران درخواست پول کرده است.

حمزه شکیب در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان با این شیوه جز ایجاد هزینه، فایده دیگری ندارد. وی افزود: از آذرماه سال ۸۶ تاکنون باید برای حداقل ۱۴ هزار ساختمان شناسنامه فنی صادر می‌شد، اما تاکنون فقط ۲۵۰ ساختمان مجهز به این شناسنامه شده‌اند که این نشان می‌دهد بحث کیفیت به درستی در ساخت‌وسازهای شهر تهران رعایت نمی‌شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، شناسنامه‌فنی قرار است یک سند معتبر برای الزام بساز و بفروش‌ها به رعایت کلیه استاندارد‌ها باشد. تا پس‌از این ساختمان بدون لوله آب، تاسیسات گرمایشی، پارکینگ و ... تحویل مردم نشود! اما موانع و اختلاف نظرهایی که بین سازمان‌های صادرکننده شناسنامه‌فنی وجود دارد، عملا اجرای این طرح مهم را در تعلیق برده است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران برای این موضوع یک راه حل دارد. شکیب در این‌باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در همه کشورها، شرکت‌های بیمه، ساختمان در حال ساخت را از ابتدا بیمه می‌کنند و برای این کار، مهندسین ناظر از طرف شرکت بیمه به سازنده معرفی می‌شود. در طول روند ساخت نیز، کارگزار بیمه بر نحوه فعالیت مهندس‌ناظر نظارت می‌کند. به این ترتیب چنانچه صدور شناسنامه‌فنی به شرکت‌های بیمه واگذار شود، بازدهی طرح بهتر خواهد بود و این شرکت‌ها عملکرد مهندسین ناظر را با وسواس دنبال کرده و مالکین در این مورد اطمینان و آرامش خاطر خواهند داشت.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورا در ادامه با اظهار تاسف از نحوه همکاری شهرداری با نظام مهندسی در زمینه واگذاری ساختمان‌های با متراژ ۳۰۰۰ مترمربع به نظام مهندسی برای صدور شناسنامه فنی به دنیای‌اقتصاد گفت: درست است که در بازار آزاد امضا فروشی وجود دارد، ولی در زمینه ارائه تراکم نیز از جانب شهرداری مشکلاتی دیده می‌شود که باید رفع شوند، ولی در این میان شهرداری باید بدون در نظر گرفتن مشکلات همیشگی که این دو سازمان درگیر آن بودند، اختیار صدور شناسنامه فنی را به سازمان نظام مهندسی تفویض کند، این در حالی است که در حال حاضر در انجام این کار کوتاهی می‌کند. وی همچنین تاکید کرد: مسلما تعداد ساختمان‌هایی که واگذار شده‌اند باید بیشتر از میزان فعلی باشد، چراکه طبق آمار دریافتی از سازمان نظام مهندسی، از آذر ۸۶ تا به امروز ۱۴ هزار ساختمان مشمول شناسنامه‌فنی ساخته شده، اما تنها ۲۵۰ فقره پروانه از آنها برای کارشناسی توسط شهرداری به سازمان نظام مهندسی واگذار و معرفی شده و این یعنی ارجاع ۱۰ درصد از نقشه‌ها به این سازمان که با در نظر گرفتن حجم ساخت‌وساز از ۲ سال پیش تاکنون، این آمار مساوی است با نظارت صفر مهندسان ناظر بر ساخت و سازها.

هزینه‌ها طبیعی است

به گزارش دنیای‌اقتصاد، سازمان نظام مهندسی پیش‌از این اعلام کرد که برای صدور شناسنامه‌فنی، ۵ هزارم هزینه کل ساخت باید پرداخت شود که این رقم برای یک سازه با ارزش ۲ میلیارد تومان، ۱۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

این میزان هزینه هم‌اکنون مخالفانی در شورای‌شهر به وجود آورده است. تا جایی‌که مصطفی چمران رییس شورا پیش‌از این اعلام کرده بود که اگر اجرای شناسنامه فنی ساختمان به افزایش هزینه‌های ساختمان و سدی در برابر ساخت و ساز تبدیل شود شورا از آن حمایت نخواهد کرد.

چمران همچنین در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: پرداخت هزینه‌های مربوط به مهندسین ناظر طبیعی است و باید حق‌الزحمه آنها پرداخت شود و از این رو نمی‌توان گفت که اجرای این طرح هزینه‌ای برای مالکین به دنبال ندارد، ولی نکته قابل توجه اینجاست که سازندگان در ازای پرداخت این هزینه باید درصد ایمنی ساختمان را بالا برده و ریسک ساخت را پایین بیاورند.