زمانی که رییس‌جمهور در نخستین روزهای کاری خود در دولت هشتم اعلام کرد؛ مردم باید در اداره کشور نقش مستقیم داشته باشند و از همه شهروندان، استادان دانشگاه و صنعت‌گران خواست که پیشنهادهای خود برای اداره بهتر جامعه را به دولت ارائه دهند، کمتر کسی این سخنان را ناشی از اراده دولت برای مشارکت شهروندان در مدیریت جامعه ارزیابی می‌کرد و اکثرا این سخنان را تعارف همیشگی از سوی مسوولان تلقی کردند، اما بررسی یک تجربه نشان می‌دهد که در صورت داشتن فکر سازنده و اراده‌ای برای پیگیری آن، می‌توان از همین به ظاهر تعارفات مرسوم نیز به نتایج مهم و موثری رسید. انتشار کتاب «معرفی واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استاندارد» از سوی اداره کل استاندارد استان تهران همان طوری که در مقدمه این کتاب نیز آمده؛ اثبات عینی این ادعا است. در تاریخ ۲/۶/۱۳۸۴، در نخستین روز کاری دولت هشتم، مجموعه‌ای از پیشنهادات به منظور «تغییر الگوی تولید، توزیع و مصرف سیمان و بتن و مصالح ساختمانی» توسط یک شرکت (ایران فریمکو ـ بزرگ‌ترین تولیدکننده) مصالح ساختمانی به دولت ارائه شد. در این پیشنهادات آمده بود که بیش از ۲۵ درصد از درآمد سرانه ملی در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود و ضرورت ارتقای کیفیت ساخت‌و‌ساز‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست؛ چراکه در حال حاضر عمر مفید ساختمان‌های کشور ما کمتر از ۳۵ سال است و در صورت وقوع یک زلزله حتی به این عمر نیز نمی‌رسند. خسارات وسیع انسانی و مالی وقایعی همچون زلزله در بم مشهود بود؛ چراکه در یک زلزله

۸/۶ ریشتری ۳۵ هزار نفر از ساکنان یک شهر ۸۵ هزار نفری به کام مرگ رفتند. مقایسه کنید با زلزله‌ای که اخیرا در شیلی اتفاق افتاد و تلفات انسانی در یک زلزله ۸ ریشتری، کمتر از ۱۰۰ نفر گزارش شد.

به‌رغم اینکه وزارت مسکن و شهرسازی پس از زلزله بم پیگیر جدی این موضوع بود، تصویب‌نامه مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۸۴ هیات محترم دولت تیتر پیشنهادی این شرکت تحت عنوان «آیین‌نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی» را تصویب و ابلاغ کرد.

تحولات بعد از ابلاغ این تصویب‌نامه نیز در بخش‌های مختلف تاثیرات عمیقی داشته؛ به نحوی که یکی از دوره‌های پرکار سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی در کل کشور در گروه مصالح ساختمانی در این دوره رقم خورد. در تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، کمتر از ۵۰ واحد تولید بتن آماده در کل کشور گواهینامه استاندارد برای تولید بتن آماده داشتند، اما در حال حاضر این آمار به بیش از ۴۵۰ واحد تولید بتن آماده در کل کشور که ۸۵ درصد واحدهای تولیدی کشور و ۱۰۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در استان تهران را شامل می‌شود، رسیده است. درباره سایر فرآورده‌های ساختمانی نیز از قبیل شن و ماسه، تیرچه و بلوک، بر همین مقیاس و معیار استانداردسازی صورت گرفته است، به نحوی که امروز، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران، به عنوان مسوول اصلی اجرای تصویب‌نامه هیات وزیران در استان تهران به صراحت اعلام می‌کند که ظرفیت تولید مصالح ساختمانی استاندارد در استان تهران، بیش از نیاز همه پروژه‌های ساخت‌و‌ساز‌ در استان تهران است، لذا هیچ گونه مشکلی از نظر تامین مصالح ساختمانی استاندارد وجود ندارد و ضروری است همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به اعمال کنترل‌های لازم برای مصرف مصالح ساختمانی استاندارد دقت لازم را داشته باشند. روی دیگر سخن مدیرکل استاندارد استان تهران این است که من‌بعد هیچ گونه عذر و بهانه‌ای برای مصرف مصالح ساختمانی غیراستاندارد وجود ندارد و با توجه به مجموعه قوانین موجود، در صورت مشاهده مصرف مصالح غیراستاندارد در پروژه‌های عمرانی یا ساخت‌و‌ساز‌های شهری و روستایی، بالاترین مقام مسوول آن سازمان باید پاسخگو باشد. شهرداری‌ها نیز از ارائه پایان‌کار ساختمانی به چنین ساخت‌و‌ساز‌هایی خودداری خواهند کرد. انتشار کتاب معرفی واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استاندارد و توزیع رایگان آن بین کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و شهرداری‌ها به منظور توزیع رایگان بین متقاضیان پروانه‌های ساختمانی و پیمانکاران و مجریان پروژه‌های عمرانی، در کنار تاکید بر اجرای این تصویب‌نامه و ضرورت مصرف مصالح ساختمانی استاندارد، راهنمای مناسبی برای همه کسانی است که می‌توانند از طریق مشخصات درج شده در این کتاب به راحتی مناسب‌ترین واحد تولید مصالح ساختمانی استاندارد را برای پروژه‌های خود انتخاب کنند. کشور ما از نظر تولید و مصرف مصالح ساختمانی استاندارد تحول بزرگی را تجربه می‌کند. تا چند سال پیش اکثر کارخانجات بتن آماده، حتی از ادبیات فنی حاکم بر محصول تولیدی خود خبر نداشتند و این محصول را با عیار سیمان مصرف شده در بتن معرفی می‌کردند؛ اما امروزه برای محصول خود، صحبت از گارانتی مقاومت و شناسنامه فنی می‌کنند. حتی مناسبات جاری در زمینه حمل و جابه‌جایی بتن آماده نیز دستخوش تحولاتی شده است. نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل بتن آماده تصویر قدیمی ماشین‌های فرسوده حمل بتن را از ذهن‌ها پاک کرده است و اینک زمان آن فرا رسیده است که این محصول همان شخصیت واقعی خود را به دست آورد. شخصیتی که در نامه اخیر رییس سازمان استاندارد به وزیر راه و ترابری به تصویر کشیده شده است. در این نامه آمده است که به خاطر نقش ممتاز این فرآورده ساختمانی لازم است تراک میکسرهای حمل بتن آماده استاندارد مشمول مقررات حمل مواد فاسدشدنی باشند و اینها حاصل تلاش همه صاحبان صنایع تولید بتن آماده است که توانسته‌اند گامی به پیش بردارند.