ورود بزرگان ساختمانی به «مسکن‌مهر»

بازدید مدیرعامل بانک مسکن از پروژه‌های پرند

ظرفیت ساخت مسکن‌مهر از حداکثر۵۰۰ واحد مسکونی توسط هر سازنده هم‌اکنون به حداقل ۵ هزار واحد رسیده است

اولین قرارداد خارجی در مسکن‌مهر نهایی شد قرارداد دوم در آستانه امضا

دو انبوه‌ساز از ایران و دو شرکت ساختمانی از کره و ترکیه ۴۰ هزار واحد مسکونی برای تهرانی‌ها در پرند می‌سازند حسن‌کاری، مدیرعامل بانک مسکن مصوبه جدید هیات دولت مبنی‌بر افزایش میزان تسهیلات مسکن مهر و قرض‌الحسنه شدن تسهیلات را اقدامی موثر و نشان‌دهنده آغاز دوره جدیدی از همکاری بانک‌ها به‌ویژه بانک مسکن با وزارت مسکن می‌داند که در جهت احداث واحدهای مسکونی از طریق تسهیلات بیشتر و سود کمتر پایه‌ریزی شده است.وی همچنین مسکن مهر را راهی تازه برای خانه‌دار شدن اقشار پایین جامعه عنوان کرده و گفته است: بانک مسکن طی دو سال گذشته تلاش زیادی برای ارائه تسهیلات به تعاونی‌های مسکن مهر انجام داده است.این درحالی است که برخی انبوه‌سازان می‌گویند: بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به‌رغم تکمیل پرونده آنان خودداری می‌کنند. پرسش عمده این سازنده‌ها پیرامون نحوه ارائه ضمانتنامه بانکی حسن اجرای تعهدات، نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه، خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به‌رغم تکمیل پرونده، لزوم اخذ برخی هزینه‌های اولیه از انبوه‌سازان پس از اتمام کار و بیمه کارگران شاغل در کارگاه‌ها است که برخی از این مشکلات اخیرا در پرند به مسوولان مطرح شده است.

فرید قدیری

تمرکز «تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی و حمایت‌های‌انبوه دولتی» در مسکن‌مهر، غول‌های ساختمانی از بخش خصوصی را ناچار به همکاری و مشارکت گسترده با پروژه‌های ۹۹ساله کرده است. در تهران برنامه تامین مسکن تحت‌تاثیر این اتفاق وارد مرحله تازه‌ای شده است، به‌تازگی دو انبوه‌ساز بزرگ داخلی - هسا و کیسون- و دو شرکت ساختمانی خارجی - از کره و ترکیه - به وزارت مسکن قول حقوقی داده‌اند ۴۰ هزار واحد مسکونی‌مهر برای تهرانی‌ها ساخته و اواخر سال آینده آنها را تحویل دهند. ظرفیت کاری هر کدام از این شرکت‌ها تقریبا ۱۰ برابر سازنده‌های معمولی در یک پروژه است. در شهر جدید پرند قرار است در مجموع ۱۱۰ هزار واحد مسکونی‌مهر احداث شود که از این رقم، عملیات ساخت حدود ۵۸ هزار واحد توسط ۵۰ شرکت سازنده شروع شده است. به این ترتیب مابقی واحدها - نیمی‌از آنچه قرار است در شهر جدید پرند در قالب مسکن‌مهر ساخته شود - را فقط ۴ سازنده بزرگ تعهد کرده‌اند.

غول‌های ساختمانی طبق تفاهمی که انجام شده، قرار است واحدهای مسکونی را با قیمت متری ۳۰۰ هزار تومان بسازند. در قرارداد شرکت‌های خارجی نیز همین قیمت اعمال شده است؛ ضمن اینکه امتیاز بیشتری جز تضمین خرید واحدها و واگذاری زمین رایگان در مقایسه با شرکت‌های داخلی در متن قرارداد دیده نشده است.

گفته می‌شود در کل کشور هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ ساختمانی رقمی نزدیک به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی‌مهر را تقبل به ساخت کرده‌اند.

مدیرعامل شهر جدید پرند در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، درباره جزئیات قرارداد شرکت‌های بزرگ ساختمانی تصریح کرد: شرکت کیسون و هسا به ترتیب ۲۰ هزار و ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر در پرند خواهند ساخت که این واحدها باید ظرف دو سال از تاریخ قرارداد تحویل متقاضیان شود.

همچنین شرکت «پونگ این» از کره نیز اولین قرارداد ساخت مسکن‌مهر به عنوان سازنده خارجی در این طرح را امضا کرده است که در قالب این قرارداد ۵ هزار واحد مسکونی به روش صنعتی طی دو سال ساخته خواهد شد. این شرکت کره‌ای ۷۰ هکتار زمین در فاز ۴ پرند را برای ساخت تحویل گرفته است که طبق شرایط مسکن‌مهر، هزینه‌ای از بابت فروش زمین از این شرکت گرفته نشده است.

سعید صابونی افزود: با یک شرکت از ترکیه نیز مذاکرات گسترده‌ای انجام شده و تقریبا شرایط برای امضای قرارداد بابت ساخت ۵ هزار واحد مسکونی توسط این شرکت آماده است.

مدیرعامل پرند گفت: هزینه ساخت توسط این دو شرکت خارجی مطابق آنچه با انبوه‌سازان داخلی تفاهم شده، خواهد بود؛ به طوری که واحدهای مسکونی‌مهر توسط شرکت کره‌ای با قیمت متری حدود ۳۰۰ هزار تومان ساخته می‌شود.

با انبوه‌سازان شوخی نداریم!

طبق آنچه در شهر جدید پرند تعریف شده و جزئیات آن به ۴۹ انبوه‌ساز فعال در پروژه‌های ۹۹ ساله این شهر اعلام شده، باید تا پایان ماه آینده، فونداسیون همه واحدها ریخته شود. در حال‌حاضر فونداسیون ۱۲ هزار واحد ریخته شده است و عملیات آماده‌سازی زمین نزدیک به ۸۰ هزار واحد مسکونی نیز به پایان رسیده است.

مدیرعامل پرند در نشستی که هفته گذشته با ۵۰ انبوه‌ساز این شهر داشته، اجرای فونداسیون را به عنوان مهم‌ترین نکته در زمان کنونی برای شرکت عمران شهر جدید پرند عنوان کرده و با توجه به ارائه برنامه یک ساله زمان‌بندی تحویل واحدها بر اساس تفاهم‌نامه فی‌مابین اظهار کرده است: به استثنای تعدادی از شرکت‌های انبوه‌سازی مانند کیسون ، پونگ این و هسا که میزان واحدهای آنان قابل توجه است، مابقی شرکت‌ها باید فونداسیون واحدهای خود را تا پایان اردیبهشت ماه اجرایی کنند که در غیر این صورت شرکت پرند براساس مفاد قرارداد مجبور به فسخ آن خواهد شد.

مدیرعامل پرند همچنین انتخاب مهندس مشاور نقشه‌های سازه را امری اختیاری دانست و اعلام کرد: پس از تایید نقشه‌های معماری توسط کمیته تخصصی، شرکت‌های انبوه‌سازی برای انتخاب مشاور سازه از آزادی عمل برخوردار هستند، مشروط بر اینکه مهندسین مشاور سازه معرفی شده از جانب آنان از نظر صلاحیت نظارت و داشتن ظرفیت، مورد تایید شرکت عمران پرند باشند. وی در ادامه اعلام کرد شرکت‌هایی که تاکنون نسبت به تایید نقشه‌های معماری و سازه خود اقدام نکرده‌اند یک هفته فرصت دارند نسبت به تایید نقشه‌های معماری و سازه خود اقدام کنند.

صابونی در ادامه به آماده‌سازی زمین‌های مسکن مهر اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه انبوه‌سازان مسکن مهر در فازهای ۴ ، ۵ و طرح توسعه شهر پرند زمین دریافت کرده‌اند و آماده‌سازی این زمین در فاز ۴ و ۵ توسط جهاد نصر حمزه و در طرح توسعه توسط شرکت‌های آماده‌ساز معرفی شده از جانب اتحادیه‌ها، در حال انجام است، انبوه‌سازان باید هزینه‌های آماده‌سازی خود را پس‌از تایید مشاوران مادر و واحدهای ذی‌ربط در شرکت عمران پرند از طریق اتحادیه‌ها یا شرکت جهاد نصر حمزه دریافت کنند.

انبوه‌سازان ضمانت بانکی بدهند

انبوه‌سازانی که برای ساخت‌وساز در مسکن‌مهر به دنبال تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه هستند، باید قبل‌از همه چیز یک ضمانتنامه بانکی معادل ۵ درصد ارزش کل پروژه در دست داشته باشند.

اما تهیه این ضمانتنامه مشکلاتی را برای سازنده‌ها ایجاد کرده است؛ به‌خصوص اینکه تعداد زیادی از این سازنده‌ها به لحاظ سرمایه ثابت و میزان نقدینگی در حدی نیستند که بتوانند ضمانتنامه چند صد میلیون تومانی دریافت کنند.

هفته گذشته در پرند تعدادی از همین انبوه‌سازان درباره مشکل تهیه ضمانتنامه بانکی برای پرداخت تسهیلات نشستی با مدیرعامل پرند داشتند که به آنها تاکید شد باید هرچه سریع‌تر این ضمانتنامه تهیه شود.

در این نشست سعید صابونی ارائه ضمانتنامه بانکی را به عنوان یکی از شروط دریافت وام بانکی اعلام کرد و اضافه کرد: این ضمانتنامه باید به‌صورت یک ساله از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۹ لغایت ۲۹/۱۲/۱۳۸۹ بوده و بانک ارائه‌دهنده آن غیر از بانک مسکن باشد.

وی همچنین با توجه به بازدید مدیرعامل بانک مسکن از شهر جدید پرند در هفته گذشته و هماهنگی به‌عمل آمده اعلام کرد: شرکت‌های انبوه‌ساز می‌توانند با مراجعه به بانک مسکن شهر پرند نسبت به دریافت چک لیست مستندات مورد نیاز به‌منظور تکمیل پرونده دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی همچنین افزود: با توجه به لزوم افزایش بنیه مالی انبوه‌سازان و نگرانی‌های آنان و به منظور حمایت از انبوه‌سازان و بالا بردن توان مالی آنان هیات‌مدیره شرکت عمران پرند تصمیم گرفت هزینه‌های صدور پروانه، خاکبرداری و اجاره زمین را از طریق دریافت چک از انبوه‌سازان، دریافت کند.