گروه مسکن - یک کارشناس مسکن معتقد است که نوسانات قیمت مسکن در سال‌جاری ارتباط معناداری با میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش مسکن در بسته سیاستی بانک مرکزی دارد. علیرضا سرحدی - رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان - در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح این مطلب گفت: بازار مسکن به طور مستقیم با اقتصاد کلان ارتباط دارد و با توجه به این که لایحه بودجه در اواخر سال گذشته تصویب و به تازگی ابلاغ شده است، برای پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن باید دید چه میزان بودجه برای بخش مسکن در نظر گرفته می‌شود و اساسا اقتصاد کشور چه وضعیتی خواهد داشت.

وی افزود: افزایش قیمت تنها به تولید مسکن مربوط نیست، بلکه متاثر از سایر بخش‌های اقتصادی نیز هست. به عنوان مثال سرمایه‌های سرگردان سایر بخش‌ها که به بخش مسکن سرازیر می‌شود، بعضا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

به گفته وی، در سال‌های گذشته نیز منحنی سینوسی رونق و رکود را داشتیم، اما قیمت مسکن با این شدت بالا نمی‌رفت؛ بنابراین ممکن است که روند تولید و رونق مسکن بهتر شود، اما قیمت‌ها بالا نرود.

سرحدی تصریح کرد: اگر اقتصاد کشور در دوران رونق و تولید قرار گیرد، به طور طبیعی بخش مسکن نیز رشد می‌کند و در غیر این صورت رکود تورمی که طی دو سال گذشته با آن دست به گریبان بودیم، ادامه می‌یابد.

به گفته سرحدی، حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ شغل به طور مستقیم از بخش مسکن تغذیه می‌کنند؛ بنابراین با ادامه رکود بازار مسکن مشاغل بسیاری که طی سال‌های گذشته راکد بودند، بیشتر دچار آسیب‌ می‌شوند و به طور طبیعی این آسیب به اقتصاد کل کشور بر می‌گردد.

این کارشناس مسکن درباره سیاست زمین صفر که دولت آن را در طرح مسکن مهر در پیش گرفته است، اظهار کرد: در داخل شهرها زمین‌ها در تملک دولت نیست و تعیین قیمت به دست صاحبان آنها صورت می‌گیرد و روی زمین‌های خارج از شهرها نیز نمی‌توان حساب کرد.

وی با بیان اینکه به طور کلی این سیاست خوب است، گفت: اگر این سیاست وارد بخش مسکن شده و همچنین ارزش افزوده زمین از بخش مسکن حذف شود، می‌تواند در حل مشکل مسکن موثر واقع شود.

گفتنی است، عرضه زمین با هزینه صفر به کاهش سهم هزینه زمین در قیمت نهایی محصولات منجر می‌شود و دولت اکنون این سیاست را در اجرای طرح مسکن مهر در پیش گرفته و درصدد است تا با کاهش بخش عمده قیمت مسکن، توانایی خرید را در اقشار کم درآمد جامعه ایجاد کند.