گروه مسکن- لیلا درخشان: تعدادی از انبوه‌سازانی که هم‌اکنون کار ساخت پروژه‌های ۹۹ساله در تهران را بر عهده دارند، می‌گویند به‌رغم تحول در نحوه برخورد وزارت مسکن با طرح مسکن‌مهر، اما برخی دستگاه‌ها همچنان بر طبل ناهماهنگی می‌کوبند. به اعتقاد این گروه از انبوه‌سازان، هزینه صدور پروانه توسط شهرداری‌ها و ضوابط پیچیده‌ای که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اعمال می‌کنند، سرعت مسکن‌مهر را کند کرده است. سیروس تابش، مدیر پروژه هزار واحدی بوستان در شهر جدید هشتگرد در این زمینه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: در حال حاضر عمده‌ترین عامل بازدارنده در فرآیند پروژه مسکن مهر عدم‌آمادگی برخی دستگاه‌ها از جمله بانک‌های عامل برای سرعت بخشیدن به پروژه ملی مسکن مهر است. وی افزود: متاسفانه برخی دستگاه‌ها برای همکاری با مسکن مهر توجیه نشده‌اند.

بروکراسی حذف شود

تابش خاطرنشان ساخت: در حال حاضر شرایط ساخت‌وساز در مسکن مهر به این صورت است که انبوه‌ساز بعد از اجرای فونداسیون باید برای دریافت بخشی از تسهیلات اقدام کند. بر این اساس به عنوان مثال شرکت متبوع ما در حدود ۵/۲ میلیارد تومان برای اجرای فونداسیون هزینه کرده است؛ این در حالی است که وقتی برای طی مسیر اداری اخذ تسهیلات مراجعه می‌کنیم در می‌یابیم که مجموعه آنچنان که باید توجیه نشده‌اند؛ چرا که با عرف معمول بروکراسی با ما برخورد می‌شود این در حالی است که رسیدگی به مراحل اداری طرح مسکن مهر باید با فوریت صورت گیرد.

به گفته این انبوه‌ساز فعال در طرح مسکن مهر در حال حاضر روال اداری به گونه‌ای است که امور اداری، انجام عملیات را به روز بعد می‌سپارد. پس از آن بانک‌های عامل و دفترخانه نیز هر کدام به سهم خود سبب اطاله رسیدگی به روند مسکن مهر می‌شوند. تابش خاطرنشان ساخت: بر این اساس می‌طلبد که وزارت مسکن اجازه ندهد که کارشناسان یا شبه کارشناسان در مسیر مراحل اداری طرح مسکن مهر اعمال سلیقه کنند.

اطلاع‌رسانی‌ها شفاف نیست

این فعال ساختمانی اذعان داشت: به عنوان مثال در این مسیر وقتی که انبوه‌ساز تمام مراحل اداری خود را طی و مدارک خود را جهت اخذ وام آماده کرد زمانی که نزد بانک می‌رود بانک اعلام می‌کند که باید از سازمان ثبت استعلام شود تا به موجب آن مشخص شود که هیات‌مدیره شرکت تغییر نکرده باشد، این در حالی است که پیشتر باید پیرامون این مساله به انبوه‌سازان اطلاع‌رسانی شود؛ چرا که مجموع این اقدامات در نهایت سبب ایجاد یک وقفه کلی در ساخت‌وسازهای مسکن مهر می‌شود.

تابش گفت: با توجه به اینکه سود حاصل از ساخت‌وسازهای مسکن مهر برای انبوه‌سازان تقریبا ناچیز است و گاه حتی به صفر می‌رسد و با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری انبوه‌سازان در این پروژه و همچنین با در نظر گرفتن اینکه ساخت‌وسازها باید در این پروژه هر چه زودتر به نتیجه برسند امیدواریم که تمهیداتی اندیشیده شود که به موجب آن بدنه کارشناسی وزارت مسکن و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت سرعت بخشیدن به پروسه اداری توجیه شوند.

وزیر قول رسیدگی داده است

وی تاکید کرد: البته وزیر مسکن و شهرسازی و معاونان وی به این مساله کاملا اشراف دارند و قول مساعد داده‌اند که برای رفع این مشکل اقدامات اساسی صورت گیرد، اما انتظار این است که این قول هرچه سریع‌تر جنبه اجرایی به خود گیرد.

باید به دولت کمک کرد

مهندس سید محسن رئوف - رییس هیات‌مدیره شرکت مکان شهر

- اعتقاد دارد در صورتی که انبوه‌سازان به کسب سود کم در پروژه مسکن مهر راضی شوند مشکل چندانی را احساس نخواهند کرد، این در حالی است که اگر بخواهند به سود‌های کلان فکر کنند مشکلات آنان با این پروژه کلید خواهد خورد.

وی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ انبوه‌سازی همزمان چندین پروژه را اجرا می‌کنند و از رهگذر اجرای آنها به سود‌های هنگفت دست می‌یابند، در نتیجه این عده باید از کسب سود هنگفت در طرح مسکن مهر صرفنظر کنند.

برخی به سود کلان می‌اندیشند

رئوف اذعان داشت: ساخت‌وساز در پروژه متبوع ما در طرح مسکن مهر با متر مربعی ۳۰۰ هزار تومان صورت می‌گیرد و این در حالی است که برخی از همکاران ما که به کسب سود بیشتر در این پروژه فکر می‌کردند و این مهم را غیر ممکن می‌دانستند و عنوان می‌کردند با مترمربعی ۴۵۰ هزار تومان امکان ساخت وجود دارد. وی گفت: تاکنون هیچ نوع مشکلی با دستگاه‌های مرتبط احساس نشده و روند کار مطلوب است.

هزینه نظارت و صدور پروانه بالا است

علاوه‌بر این مهندس سعید فیاض‌آذر - مدیر پروژه ۸۰۰ واحدی ارم- نیز در تشریح جزئیات مشکلات خود در مسکن مهر گفت: با توجه به اینکه طرح مسکن مهر به منظور خانه‌دار کردن اقشار آسیب‌پذیر صورت می‌گیرد از این رو انتظار می‌رود دولت با تخصیص یک سری یارانه‌ها شرایطی فراهم آورد تا هزینه تمام شده ساخت کاهش یاید.

شهرداری باید سرعت دهد

وی گفت: به عنوان مثال هزینه صدور پروانه ساختمانی برای ۸۰۰ واحد مسکونی ۴۰۰ میلیون تومان و همچنین هزینه نظارت سازمان نظام مهندسی نیز در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان شده است که مجموع این هزینه‌ها باعث می‌شود که هزینه تمام شده ساخت‌وساز در مسکن مهر افزایش یابد، این در حالی است که اگر دولت شرایطی فراهم آورد که این نوع هزینه‌ها کاهش یابد به دنبال آن شاهد کاهش هزینه تمام شده ساخت مسکن مهر خواهیم بود. وی گفت: در همین حال شهرداری در هنگام صدور پروانه ساختمانی هیچ اولویتی برای طرح مسکن مهر قائل نیست و همین امر باعث از دست رفتن زمان می‌شود.

به گفته وی شهرداری شهر جدید هشتگرد به منظور صدور پروانه ساختمانی برای یک واحد مسکونی معمولی یا ۸۰۰ پروژه مسکن مهر قائل به تفکیک زمانی نیست و هیچ نوع تعجیلی برای صدور پروانه ساختمانی برای مسکن مهر ندارد.

وی همسو با نظر سایر همکاران خود در طرح مسکن مهر اذعان داشت: اگر دولت می‌خواهد طرح مسکن مهر هر چه سریع‌تر به مرحله ساخت برسد، باید زمینه‌ای فراهم سازد که به موجب آن سیستم بروکراسی مجموعه‌های مرتبط را ملزم به همکاری مطلوب کند.