گروه مسکن - سحر باباخانی: تسهیلات ویژه‌ای که وزارت مسکن به تازگی برای تشویق سازنده‌های مسکن مهر به استفاده از روش‌های صنعتی‌سازی در نظر گرفته، توجه برخی از نمایندگان مجلس را برانگیخته است. اعضای کمیسیون عمران برای تعمیم صنعتی‌سازی به سایر پروژه‌های ساختمانی پیشنهاد جدیدی در قالب بند الحاقی به بودجه سال آینده به کمیسیون تلفیق ارائه دادند که چنانچه به تصویب برسد دولت موظف می‌شود سال آینده ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را به این روش(صنعتی سازی) حمایت کند.

به گزارش دنیای اقتصاد،اعضای کمیسیون عمران در عین حال معتقدند که بستر قانونی برای تاکید بر صنعتی‌سازی در قانون حمایت از سامان‌دهی مسکن وجود دارد، اما تاکنون متولی اصلی بر اجرای آن اصراری نداشته است.

به عقیده نماینده‌ها، در کنار این مساله ارائه تسهیلات تشویقی به انبوه‌سازان و افرادی که مستقیما اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند نیز می‌تواند به جای محدود کردن ارائه این تسهیلات بانکی و افزایش وام به مسکن مهر و تعاونی‌های سازنده، افراد را به صنعتی‌سازی راغب کند.

این در حالی است که گروهی دیگر اذعان دارند، تا زمانی که وضعیت رکود مسکن بهبود پیدا نکند سازندگان از هیچ روش جایگزین سنتی‌سازی استقبال نخواهند کرد؛ چراکه تا زمانی که بازار خرید و فروش مناسب و خریدار دست به نقد وجود نداشته باشد سازنده از تسهیلات صنعتی‌سازی استقبال نخواهد کرد.

پیشنهاد جدید برای صنعتی‌سازی

با وجود آنکه پیش‌تر در ماده ۲ و ۴ قانون سامان‌دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به لزوم صنعتی‌سازی توجه و تاکید شده است، نماینده‌های کمیسیون عمران مجلس بار دیگر پیشنهاد جدیدی را در قالب بند الحاقی در این باره به کمیسیون تلفیق ارائه کرده‌اند.

ابوالقاسم رحمانی، مخبر کمیسیون عمران مجلس درباره جزئیات این ماده واحده به «دنیای اقتصاد» گفت: در پیوست سی و دوم از قانون بودجه آورده شده: «وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در ایران با استفاده از منابع در اختیار و قابل واگذاری و وجوه اداره شده و تسهیلات بانکی، هزینه لازم برای تولید و عرضه مسکن با استفاده از فن‌آوری نوین ساختمانی توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی تا سقف ۲۰۰ هزار واحد را فراهم آورد». به گفته رحمانی، این پیشنهاد در حال حاضر به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شده، ولی هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است، اما در صورت تصویب، این طرح روی پروژه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اجرا خواهد شد.

محمد تقی بختیاری، نماینده کمیسیون عمران نیز در این رابطه اظهار امیدواری کرد که با موافقت کمیسیون تلفیق و اجرای این ماده واحده برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، این طرح به شکل پایلوت اجرا شده و در صورت موفقیت فراگیر خواهد شد و تمامی سازندگان شخصی و انبوه‌سازان می‌توانند از تسهیلات این طرح مانند وام و زمین و... استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: هنوز آیین‌نامه اجرایی این ماده واحده تبیین نشده و جزئیات اجرای آن به تایید و موافقت کمیسیون تلفیق بستگی دارد.

وزارت مسکن پاسخگو باشد

بر خلاف بسیاری از معضلات و مشکلات موجود که از نبود قوانین جدید نشات می‌گیرد، در ماده ۲ و ۴ قانون سامان‌دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به شکل کاملا واضح بر صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی تاکید شده است، ولی در این رابطه متولی و مجری متعهدی وجود نداشته است تا آن را به اجرا درآورد.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان مطلب فوق به دنیای اقتصاد گفت: وزارت مسکن و شهرسازی باید به عنوان متولی اصلی اجرای این ماده واحده پاسخ دهد که چرا تا به امروز آن را اجرا نکرده است. وی با اشاره به نکات مثبت صنعتی‌سازی که در حال حاضر فقط به تعاونی‌های سازنده مسکن مهر پیشنهاد شده، توضیح داد: با استفاده از این روش تولیدکنندگان مسکن با به‌کارگیری قطعات پیش ساخته در زمان و هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی کرده و باعث می‌شوند واحدهای تولیدی قطعات پیش ساخته نیز مورد حمایت قرار بگیرند.

وی در ادامه تاکید کرد: وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان نماینده دولت باید با روان‌سازی تسهیلات بانکی، تخفیف و تقسیط امکانات مالی که در اختیار دارد و واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله با کمک هزینه ساخت به مردم در کنار حذف تعاونی و واسطه‌ها از اجرای این قانون حمایت کند.

وی معتقد است به این ترتیب عمر ساختمان‌ها که در حال حاضر با سالی ۳/۳ درصد استهلاک به ۳۰ سال می‌رسد با صنعتی‌سازی با سالی ۲ درصد استهلاک به ۵۰ سال ارتقا پیدا می‌کند.

پیش‌زمینه صنعتی‌سازی

از سوی دیگر محسن نریمان، عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس در نظری متفاوت به «دنیای اقتصاد» گفت: تا زمانی که بازار مسکن در رکود فعلی در جا بزند هیچ تسهیلاتی باعث تشویق سازندگان در به کارگیری از فن‌آوری‌های نوین نمی‌شود؛ چراکه سازنده‌ها در نهایت به دنبال فروش خانه خود هستند و اگر بدانند که سرمایه آنها پس از ساخت، بلوکه می‌شود از این روش استقبال نخواهند کرد. به اعتقاد وی بهبود بازار مسکن لازم و ملزوم اجرای روش‌های جدید ساخت‌وساز است.